Het Plan

Het plan (deel 1)
Het vervolg (deel 2)



“Er is geen plan , het loopt zoals het loopt “
En zo is het gelopen:

Al op jonge leeftijd repareerde ik (Aart Schoones) vrachtwagens en graafmachines bij mijn vaders bedrijf.
Vandaar uit ben ik samen met mijn vrouw Hellen in 1988 gestart met Auto Service Heesch in Heesch. Dit dankzij de steun van mijn ouders. Ons bedrijf repareert, onderhoudt en verzorgt APK voor vrachtwagens, bestelauto’s en ook personen auto’s.

Truckpulling

Na een aantal jaren van hard werken hoorde wij in +/- 1996 dat er vrachtwagens aan “tractorpulling” deden. Wij hadden hier nog nooit van gehoord maar hadden wel dieselbloed. Dus dank zei deze kennis, die hieraan al meedeed, ben ik gaan kijken en van daaruit groeide de drang om dit ook eens te gaan doen.
Uiteindelijk doen we dit nu al bijna 10 jaar met een Scania 143, samen met een hele leuke grote groep mensen die met ons “de Manne van Janne” vormen. Het bouwen en repareren van deze truck gebeurde altijd bij ons bedrijf Auto Service Heesch in de werkplaats.
In +/- 2007 besloten we om een nieuwe competatieve truck te gaan bouwen, nl. een Scania 164, Dit werd “de Manne van Janne 2”, De insteek met deze truck was om met een vrij programmeerbare computer (elektronisch 8 cilinder diesel systeem PDE) te gaan strijden tegen de rest van het deelnemersveld. Al jaren liepen in dat deelnemersveld mensen rond die ondertussen met “le Dakar” in aanraking waren gekomen...

Le Dakar

Zo kreeg ik in April 2007 een telefoontje van Tonny van Deijne die een monteur zocht om voor Frits van Eerd mee te gaan sleutelen in de assistentie truck Dakar 2008. Daar heb ik gelijk positief op gereageerd. “zo’n kans krijg je nooit meer” Dus ben ik samen met o.a. Eimbert Timmermans (Timtrans) en later nog andere mensen begonnen aan dit avontuur met team van Deijne (Dakar 2008)

Dit avontuur betekende dat het project “de Manne van Janne 2“ op de lange baan werd gezet. Alle energie en vrije tijd ging immers naar het van Deijne team. Dus de deceptie die 1 januari 2009 in Lissabon kwam was van ‘grote’ impact. Dakar 2008 gaat niet door !!!
Ik had mij er heel veel van voorgesteld, tezamen ook met andere teamleden, te meer omdat al mijn 4 broers en mijn vrouw mij op zouden wachten in Dakar ( Senegal). De teleurstelling was groot.

Weer verder

Terug thuis ben ik gelijk de Scania Truckpulling truck af gaan bouwen (opgekropte woede).
In het voorjaar van 2008 hebben we met het hele Dakar van Deijne team de CER rally in Roemenie/Hongarije gereden. De Dakar rally ging in 2009 naar Zuid Amerika. Uiteindelijk hebben we daar met nagenoeg dezelfde bezetting een mooi Dakar avontuur beleefd.

AFraJa

In het voorjaar 2009 belde Frans van Lankveld mij op, want hij zocht een monteur om mee in de wedstrijd te gaan rijden. Hij had een wedstrijd truck gekocht van Jan de Rooij. We waren het vlug eens en samen met Jan van de Sande hebben we het “Afraja team” opgericht. In deze bezetting hebben we Dakar 2010 succesvol uitgereden. Bij terugkomst hebben we gelijk gezegd: “Dit doen we nog eens”!

X-Dakar

In 2008 toen we bij Eimbert Timmermans sleutelde aan de truck van Frits van Eerd werd er vaak gesproken over “het zelf bouwen van trucks”. Eimbert was ervan overtuigd dat hij dat "makkelijk” zelf kon. Ik heb altijd tegen hem gezegd: ”Als het zover is laat mij het weten ik doe mee!”

Ik heb altijd gedacht: “Dat doet hij nooit”.
Maar begin 2010 was ’t zover Eimbert belde en we zijn samen naar Ginaf Rally Power geweest om eventueel een chassis of een andere vorm aan te kopen zodat wij daar zelf verder trucks van konden bouwen. Eimbert schakelde al snel door en belde mij dat hij zelf auto’s ging bouwen met hulp van een aantal mensen van DAF en wat ander mensen die mee uit het team van Van Deijne over waren gekomen. Hij zou een truck voor Frits van Eerd, Peter van den Bosch en een voor zichzelf gaan bouwen. (Team X-Dakar & Team van Eerd). Daarnaast zei hij tussen neus en lippen door; "waarom zou jij er ook niet een voor jezelf bouwen?" Dit zette mij aan het denken.

Eigen Truck

Na enkele dagen bezinning en overleg met het thuisfront had ik ook mijn plan getrokken. Daarnaast had ik overleg gehad met de andere leden van het Afraja team en met het team van “de Manne van Janne” Truckpulling. Ik moest vertellen dat ik in 2010 weinig tijd over zou hebben om aan mijn andere hobby’s te besteden. Al mijn vrije uren zouden gaan in het bouwen van deze trucks. Al deze mensen waren reuze enthousiast over mijn plannen en ze waren en zijn gelukkig nog steeds heel enthousiast.
Vanaf de 1ste dag zijn we allen reuze enthousiast begonnen en ben ik 2 avonden in de week en iedere zaterdag middag gaan bouwen aan de 3 trucks in Eerde bij “Timtrans”. De rest van de avonden en op zondag werkte ik aan mijn eigen truck in onze werkplaats in Heesch. In april 2010 zijn we begonnen en nu staan er 4 nieuwe trucks waarvan 3 aan de start van de DAKAR 2011 verschijnen. Het heeft veel tijd gekost maar dank zij de vele enthousiaste sponsoren, kennissen en collega’s die mij op zondag een hart onder de riem kwamen steken ben ik nu zover dat er een geweldige truck staat. Bijna klaar voor DAKAR 2012
Al mijn tijd is vertaald in positieve energie want kijk eens wat ik dankzij iedereen heb kunnen maken!


Het vervolg 

Het plan krijgt zijn vervolg, met het vormen van het team "Schoonesdakar.nl". Mede door toezeggingen en steun van mijn broer Gert Jan en Enrico van der Donk.

Servicetruck

Door zelf, met het team, een servicetruck in te zetten kwam er bij mij meer rust. Je kunt dingen zelf naar je hand zetten.
Enrico zet vanuit zijn bedrijf W.B. van der Donk een Mercedes Actros met kabelsysteem in en Gert Jan heeft de zorg voor de bouw van een service container onder zijn hoede genomen.
Door deze “groei en vormgeving” van ons team kwam het Dakar gevoel weer geheel boven.
Mede dankzij vrijwilligers ( Marco Neumann, Paul van Gaal, WillemJan Goets) vordert dit  gestaag.

Navigator

Het zoeken naar een geschikte navigator is uiteindelijk ook gelukt. Was eerst nog Mirjam Pol in Januari bij ons op bezoek geweest ( nog bedankt voor de serieuze benadering) later hebben we met Michel van Herpen de bezetting met onze rallytruck compleet kunnen maken. Hij past perfect bij ons team en niet alleen het navigeren is bij hem een vertrouwd gegeven maar ook zijn kennis van DAF vrachtwagens is buiten kijf. Daarbij zitten zijn handen ook nog op de goede plek dus komt het best in orde.





Team

Samen met Gert Jan en Michel heb ik een “goei” club met mensen in de rally truck zitten. Onze Gert Jan zal samen met Michel het navigeren gaan doen. Michel zal hier als “leermeester” gaan functioneren. Na de 1ste rit, de leergierigheid en gedrevenheid van Gert Jan ( Baja Saxonia) komt dit zeker goed.

Verder is ons team uitgebreid met mijn broer Mark en met Lyndon van de Burgt deze twee zullen samen met Enrico van der Donk de servicetruck gaan bemannen. Dit service team zal er samen met een aantal andere jongens voor zorgen dat de rallytruck van Schoonesdakar.nl elke morgen weer klaar voor de start staat. De komende maanden gaat alle tijd die deze mensen hebben uit naar de bouw van de servicecontainer die ze bij Gert Jan aan het bouwen zijn.
Op de site zijn foto’s te zien van de vorderingen van de bouw van de servicecontainer.

Bedankt

Verder wil ik op dit moment iedereen alvast bedanken voor de toegezegde steun ( sponsoring) en voor de vrienden/ supporters die op onze site zichzelf hebben aangemeld.
Het geeft mij veel energie en enthousiasme om naar de Dakar 2012 toe te werken.

Volg ons!

Ook wil ik jullie vragen om de komende tijd onze site www.schoonesdakar.nl te blijven volgen. Wij gaan ons best doen om het zo “update” mogelijk te houden. We gaan een drukke tijd tegemoet maar “ons” team krijgt steeds meer vorm.