donderdag 17 januari 2013
Vandaag weer de oversteek over de Andes om terug te keren naar de Atacama woestijn. Die door het vel zand maar ook de stenen en rotsen erg veraderlijk zal zijn.
Aart 35e en Egbert 32e.
Het telefoontje van Aart is nog niet geweest, maar morgen horen jullie meer.
In rap tempo wordt alles afgebroken en gaat de service eten. Uiteindelijk rijden we om 6.08u de poort uit voor een assistentieroute van 502 km maar waar we naar verwachting ruim 10uur over gaan doen!
Rallytrucks
De rallytrucks starten later (rond 13.30u), maar ze rijden de eerste 392km dezelfde route. Vlak voor de start halen ze de servicetruck in en even later rijden ze de Jeep voorbij die met een (blijkbaar derde) kapotte band staat. De Jeep gaat ze nog even uitzwaaien, voor ze starten aan een special van 319km. Deze special heeft stevige zware duinen waar ze prima door gaan. Carlo: ‘Het gaat steeds beter met de samenwerking. We mopperen af en toe wel eens wat, maar het gaat echt lekker! We hebben vandaag niet samen met Aart gereden. Niet met een speciale reden, maar we konden elkaar niet bereiken en wisten dus niet van elkaar waar we zaten. Het rijden in de duinen gaat steeds beter. De eerste 2 duinen moesten we steken, de derde reden we zo op!’
Aart: ‘Na de eerste duinenpartij, waar we zo opreden hebben we op Egbert gewacht om eventueel te kunnen helpen, maar we kregen ze niet te pakken. We wisten dat Fried van de Laar bij hen reed en zijn daarom uiteindelijk maar verder gereden.’ Op mijn vraag hoe het met zijn rug gaat antwoord Enrico: ‘Ik heb eigenlijk geen last gehad. Aart wel denk ik.’ Die moet dat beamen ‘Tijdens de special heb ik geen last gehad. Wel tijdens de verbinding.’ Gertjan: ‘Het was best een heftige proef. Veel butsen en stuiteren. Een echte dakar-dag! We hebben een paar keer iets terug moeten rijden om een ‘waypoint te halen’ en dat is gelukt. We hebben alles gehaald en hebben geen straftijd!’
De 555 en 562 komen op een respectievelijk 35e en 32e plaats binnen en kunnen tevreden zijn. De dakar begint op zijn einde te lopen, maar ‘it ain’t over untill it;s over!’
Terug naar het overzicht
Dag 12
Stage 12 Fiambalá - Copiapó Totaal 715km. Special 319km. en verbinding 396km.Vandaag weer de oversteek over de Andes om terug te keren naar de Atacama woestijn. Die door het vel zand maar ook de stenen en rotsen erg veraderlijk zal zijn.
Korte update
Dakar site
Hallo allemaal, volgens de site van Dakar zijn ze weer binnen.Aart 35e en Egbert 32e.
Het telefoontje van Aart is nog niet geweest, maar morgen horen jullie meer.
Verslag
Pittige dag, maar tevreden met verloop
Vanochtend om 4uur ging de wekker voor de assistentie, de rijders mogen tot 5u blijven liggen.. De assistentietruck moet om 5.45u verzegeld worden om de grensovergang naar Chili te versnellen.In rap tempo wordt alles afgebroken en gaat de service eten. Uiteindelijk rijden we om 6.08u de poort uit voor een assistentieroute van 502 km maar waar we naar verwachting ruim 10uur over gaan doen!
Rallytrucks
De rallytrucks starten later (rond 13.30u), maar ze rijden de eerste 392km dezelfde route. Vlak voor de start halen ze de servicetruck in en even later rijden ze de Jeep voorbij die met een (blijkbaar derde) kapotte band staat. De Jeep gaat ze nog even uitzwaaien, voor ze starten aan een special van 319km. Deze special heeft stevige zware duinen waar ze prima door gaan. Carlo: ‘Het gaat steeds beter met de samenwerking. We mopperen af en toe wel eens wat, maar het gaat echt lekker! We hebben vandaag niet samen met Aart gereden. Niet met een speciale reden, maar we konden elkaar niet bereiken en wisten dus niet van elkaar waar we zaten. Het rijden in de duinen gaat steeds beter. De eerste 2 duinen moesten we steken, de derde reden we zo op!’
Aart: ‘Na de eerste duinenpartij, waar we zo opreden hebben we op Egbert gewacht om eventueel te kunnen helpen, maar we kregen ze niet te pakken. We wisten dat Fried van de Laar bij hen reed en zijn daarom uiteindelijk maar verder gereden.’ Op mijn vraag hoe het met zijn rug gaat antwoord Enrico: ‘Ik heb eigenlijk geen last gehad. Aart wel denk ik.’ Die moet dat beamen ‘Tijdens de special heb ik geen last gehad. Wel tijdens de verbinding.’ Gertjan: ‘Het was best een heftige proef. Veel butsen en stuiteren. Een echte dakar-dag! We hebben een paar keer iets terug moeten rijden om een ‘waypoint te halen’ en dat is gelukt. We hebben alles gehaald en hebben geen straftijd!’
De 555 en 562 komen op een respectievelijk 35e en 32e plaats binnen en kunnen tevreden zijn. De dakar begint op zijn einde te lopen, maar ‘it ain’t over untill it;s over!’
Terug naar het overzicht