zaterdag 16 januari 2016
Voor de deelnemers naar het finishpodium gaan staat er nog een rit van ruim 800 kilometer op het programma. Na de eerste liaison van 131 kilometer komt een proef van 180 kilometer. Vanaf daar is het nog 380 kilometer naar het podium in Rosario.
Proficiat met jullie succes mannen, KEI SKÔN.
Zo zat ook vriend en collega Vick Versteijnen 15 minuten achter ons in het algemeen klassement, tijd die hij goed wilde maken om hopelijk nog een plaatje te stijgen. Uiteraard reden wij onze eigen race, maar met die haast hebben ze er toch een band af laten lopen waardoor het ze niet gelukt is om voorbij te steken.
Richting de finish heerste een dubbel gevoel in de cabine. Dubbel vanwege de blijdschap dat we wederom de finish gehaald hebben, anderzijds de emotionele waarde rondom de tegenslagen van afgelopen jaar met als dieptepunt het verlies van Tim. De slogan "Gas op de zuiger" heeft deze Dakar op een aparte manier door onze aderen gestroomd en een extra stempel op deze prestatie gezet. De bittere, wrange nasmaak met de gepaarde brok in de keel die we hier bij voelen wordt mannelijk weggeslikt, maar vergeten zullen we het zeker niet. Er heerste deze Dakar het gevoel dat we een extra stoeltje gevuld hadden in de cabine.
Eenmaal uit de cabine stap je in een zee van mensen die je toejuichen, feliciteren, op de foto willen en handtekeningen vragen. Zo wordt je toch snel weer met je neus op de feiten gedrukt en ga je mee in het feestgedruis.
Na de finish moest er nog een verbinding gereden worden van ruim 300 km naar Rosario, waar de podium ceremonie plaats vond. Een mooie gewaarwording en kroon op de voltooide Dakar Rally. Met Hans Bekx achter het stuur en alle mannen op het Dak van de auto kwamen we langs het podium. Aangemoedigd onder gejuich en geklap.
Het moge duidelijk zijn dat het een fantastisch avontuur was, waarbij wederom heel duidelijk is geworden dat Schoonesdakar een fantastisch team is. Niet alleen in de huidige samenstelling, maar ook in die daarvoor. Teamwork en communicatie zijn in een sport als deze enorm belangrijk en dat is ons door meerdere mensen en teams onderstreept als compliment. De Leut items zijn hier een kleine afgeleide van, het bivak is namelijk een tentenkamp van een groep mensen die eens per jaar naar dezelfde camping gaan en elkaar steeds beter leren kennen.
Aart heeft dit jaar al uitgesproken niet meer terug te willen keren naar Zuid-Amerika voor Le Dakar. In de vorm waarin het nu vooral een WRC achtige rally in plaats van een woestijn rally is, is de ambitie niet meer zo groot om de Dakar te rijden. Gert-Jan is al voor de 3e keer bezig om zijn laatste Dakar te rijden, dus wellicht dat het er nu toch echt van komt. Enrico heeft de ambitie om nog wel te gaan rijden, maar waar ambitie is moeten ook de financiële plannen kloppen.
Maar ach, je weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt.
Wat wel duidelijk is, is dat in april de Libya Rally op het programma staat en we die gaan rijden. In eerste instantie is er nu 1 truck ingeschreven, maar de kans is aanwezig dat daar zomaar een 2e truck bij kan komen nu deze heel is gebleven tijdens de Dakar.
Rest ons nog om af te sluiten waar we ook mee zijn begonnen. Om jullie, familie, vrienden, fans en niet te vergeten sponsoren, te bedanken voor jullie enorme steun, enthousiasme en betuiging afgelopen 3 weken. We hopen dat komende dinsdag nog even te mogen onderstrepen tijdens de terugkomdag, door samen te proosten!
Bedankt!
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | etappe 13
Etappe 13: Villa Carlos Paz - RosarioVoor de deelnemers naar het finishpodium gaan staat er nog een rit van ruim 800 kilometer op het programma. Na de eerste liaison van 131 kilometer komt een proef van 180 kilometer. Vanaf daar is het nog 380 kilometer naar het podium in Rosario.
Korte update
etappe 13 Binnen
De laatste etappe is uitgereden. De finisch is ook dit jaar gehaald.Proficiat met jullie succes mannen, KEI SKÔN.
Verslag
De laatste loodjes wegen het zwaarst. Dat was wel gebleken, want in de laatste etappe van Dakar 2016 is toch een hoop gebeurd. We hebben 3 vrachtauto's op hun zijkant gezien en een Mercedes die zo goed als total los over de finish kwam. Toen ze de deur open deden, viel deze uit het portier.Zo zat ook vriend en collega Vick Versteijnen 15 minuten achter ons in het algemeen klassement, tijd die hij goed wilde maken om hopelijk nog een plaatje te stijgen. Uiteraard reden wij onze eigen race, maar met die haast hebben ze er toch een band af laten lopen waardoor het ze niet gelukt is om voorbij te steken.
Richting de finish heerste een dubbel gevoel in de cabine. Dubbel vanwege de blijdschap dat we wederom de finish gehaald hebben, anderzijds de emotionele waarde rondom de tegenslagen van afgelopen jaar met als dieptepunt het verlies van Tim. De slogan "Gas op de zuiger" heeft deze Dakar op een aparte manier door onze aderen gestroomd en een extra stempel op deze prestatie gezet. De bittere, wrange nasmaak met de gepaarde brok in de keel die we hier bij voelen wordt mannelijk weggeslikt, maar vergeten zullen we het zeker niet. Er heerste deze Dakar het gevoel dat we een extra stoeltje gevuld hadden in de cabine.
Eenmaal uit de cabine stap je in een zee van mensen die je toejuichen, feliciteren, op de foto willen en handtekeningen vragen. Zo wordt je toch snel weer met je neus op de feiten gedrukt en ga je mee in het feestgedruis.
Na de finish moest er nog een verbinding gereden worden van ruim 300 km naar Rosario, waar de podium ceremonie plaats vond. Een mooie gewaarwording en kroon op de voltooide Dakar Rally. Met Hans Bekx achter het stuur en alle mannen op het Dak van de auto kwamen we langs het podium. Aangemoedigd onder gejuich en geklap.
Het moge duidelijk zijn dat het een fantastisch avontuur was, waarbij wederom heel duidelijk is geworden dat Schoonesdakar een fantastisch team is. Niet alleen in de huidige samenstelling, maar ook in die daarvoor. Teamwork en communicatie zijn in een sport als deze enorm belangrijk en dat is ons door meerdere mensen en teams onderstreept als compliment. De Leut items zijn hier een kleine afgeleide van, het bivak is namelijk een tentenkamp van een groep mensen die eens per jaar naar dezelfde camping gaan en elkaar steeds beter leren kennen.
Aart heeft dit jaar al uitgesproken niet meer terug te willen keren naar Zuid-Amerika voor Le Dakar. In de vorm waarin het nu vooral een WRC achtige rally in plaats van een woestijn rally is, is de ambitie niet meer zo groot om de Dakar te rijden. Gert-Jan is al voor de 3e keer bezig om zijn laatste Dakar te rijden, dus wellicht dat het er nu toch echt van komt. Enrico heeft de ambitie om nog wel te gaan rijden, maar waar ambitie is moeten ook de financiële plannen kloppen.
Maar ach, je weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt.
Wat wel duidelijk is, is dat in april de Libya Rally op het programma staat en we die gaan rijden. In eerste instantie is er nu 1 truck ingeschreven, maar de kans is aanwezig dat daar zomaar een 2e truck bij kan komen nu deze heel is gebleven tijdens de Dakar.
Rest ons nog om af te sluiten waar we ook mee zijn begonnen. Om jullie, familie, vrienden, fans en niet te vergeten sponsoren, te bedanken voor jullie enorme steun, enthousiasme en betuiging afgelopen 3 weken. We hopen dat komende dinsdag nog even te mogen onderstrepen tijdens de terugkomdag, door samen te proosten!
Bedankt!
Terug naar het overzicht