donderdag 14 januari 2016
Schoonesdakar start op de 27e plek rond 15.00uur NL tijd.
Met die gedachte en vol goede moed begonnen de rally mannen aan de etappe van vandaag. Een stukje sturen met een special stage lengte van 430 km. Nadat de auto gisteren al goed voelde en het vertrouwen volop aanwezig was in de cabine, ging het team in dezelfde tred verder. Vanaf de start gingen we erg goed en haalden we zo'n 7 trucks in. Helaas keerde ons geluk bij ongeveer 200 km in de proef. Daar brak een van schokbreker af, deze sloeg vervolgens ook de stuurcilinder krom. Gelukkig konden we wel verder, maar dat zorgde er voor dat we de rest van de proef rustig hebben moeten rijden. Aan het eind van de etappe hebben we ook nog een Braziliaan gesleept.
Een etappe met een beetje fesh fesh, maar toch ook weer een combinatie van snelheid, verder veel hobbelen. Heel veel hobbelen. Gert-Jan had ze geteld: 2221 bulten en 852 gaten. We hebben 350 km gestuiterd verteld Enrico. En Aart vulde aan dat het afzien was voor het truckie. Een etappe waarbij de auto het zwaar te verduren kreeg.
Volle bak repareren in het bivak dus, gelukkig ging dat voorspoedig en maakten onze helden dat in no time klaar.Morgen de een-na-laatste etappe naar Villa Carlos Paz. Voor de trucks zal deze korter zijn dan de auto's en motoren. Echter toch een pittig stukje sturen van zo'n 866 km, waarvan 267 km special.
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | etappe 11
De elfde etappe in Dakar 2016 van La Rioja naar San Juan. Wederom een lange dag met meer dan 700 kilometer op het menu. In de ochtend krijgen de deelnemers een lange verbinding van 281 kilometer. Daarna rijden de deelnemers 431 kilometer in een gevarieerde proef: zand, fesh fesh maar ook gravel- en stenenpaden.Schoonesdakar start op de 27e plek rond 15.00uur NL tijd.
Korte update
etappe 11 Binnen
Etappe 11 als 28e aan de finish. Het was een zware etappe en het was erg warm.Verslag
Deze Dakar is een aparte. Lang voordat de rally begon werd dit al duidelijk dat dit jaar anders zou zijn. Met het wegvallen van Peru werd de moeilijkheidsgraad beperkt tot Bolivia en Argentinië. Waar dan elk jaar wat bijltjesdagen bestempeld worden, zou dat er gisteren een zijn. Echter als je het bivak rondvraagt is de algehele mening overduidelijk: gisteren was een dag die eindelijk weer Dakar waardig was. De deelnemers kwamen tot diep in de nacht binnen, monteurs sleutelden tot de volgende morgen net voordat de rijders vertrokken naar de verbindingsetappe.Met die gedachte en vol goede moed begonnen de rally mannen aan de etappe van vandaag. Een stukje sturen met een special stage lengte van 430 km. Nadat de auto gisteren al goed voelde en het vertrouwen volop aanwezig was in de cabine, ging het team in dezelfde tred verder. Vanaf de start gingen we erg goed en haalden we zo'n 7 trucks in. Helaas keerde ons geluk bij ongeveer 200 km in de proef. Daar brak een van schokbreker af, deze sloeg vervolgens ook de stuurcilinder krom. Gelukkig konden we wel verder, maar dat zorgde er voor dat we de rest van de proef rustig hebben moeten rijden. Aan het eind van de etappe hebben we ook nog een Braziliaan gesleept.
Een etappe met een beetje fesh fesh, maar toch ook weer een combinatie van snelheid, verder veel hobbelen. Heel veel hobbelen. Gert-Jan had ze geteld: 2221 bulten en 852 gaten. We hebben 350 km gestuiterd verteld Enrico. En Aart vulde aan dat het afzien was voor het truckie. Een etappe waarbij de auto het zwaar te verduren kreeg.
Volle bak repareren in het bivak dus, gelukkig ging dat voorspoedig en maakten onze helden dat in no time klaar.Morgen de een-na-laatste etappe naar Villa Carlos Paz. Voor de trucks zal deze korter zijn dan de auto's en motoren. Echter toch een pittig stukje sturen van zo'n 866 km, waarvan 267 km special.
Terug naar het overzicht