vrijdag 13 januari 2012
verbindingsroute: 412km
special stage: 245km
De draak van Nazca
Alleen een vlucht over de regio is mogelijk om de mysterieuze Nazca Lines, motieven in de grond van meer dan 2000 jaar oud, te bezichtigen. De route van de special stage creëert een andere lijn op de kaart die lijkt op een zanddraak.
Alhoewel de duinen regelmatig zijn verspreid over het gebied, zullen de rijders zeker een van deze duinen onthouden, welke veel indruk maakte op het verkenningsteam. De duinen volgen elkaar voortdurend voor bijna 20 kilometer, ze vervoeren de rijders naar een andere dimensie.
Als het zand vast blijft in deze aaneensluiting van duinen, zullen de chauffeurs zonder al te veel problemen dit gebied doorkruisen. Maar zelfs de meest bekwame duincrosser kan een verrassing creëren, zeker 3 dagen voor de finish.
Degene die zich herinneren hoe ze ‘Mauritaniaans’ moeten uitwijken zullen zich enkele kostbare minuten verschaffen.
Het was nog spannend vannacht. Het grootste gedeelte van het team heeft tot 2 uur opgezeten omdat Egbert en Carlo nog niet binnen waren. Toen is besloten dat iedereen, met uitzondering van Toine en Jan Paul, naar bed zouden gaan en mocht het nodig zijn dan zou men gewekt worden. Er moest natuurlijk op vrijdag ook door de service ruim 500 km afgelegd worden en wij willen kost wat kost ongelukken voorkomen, dus degene die rijdt gaat tijdig naar bed.
Tegen 3 uur was Egbert eindelijk binnen na een slopende tweede special. Zij hebben die dag bijna op het punt gestaan om de moed op te geven, maar hebben dat gelukkig niet gedaan. Het was een zeer zware dag, die overging in vrijdag de 13e. Zou dat een slecht voorteken zijn of niet.
Egbert en Carlo hebben nog wat gegeten en een uur of wat geslapen. Toine en Jan Paul hebben tussen 3 en 6 de auto geprepareerd, want even na zessen was de start van de etappe van vandaag. Wim is ook nog even uit bed gehaald om assistentie te verlenen.Maar rond 6 uur kon er weer gestart worden, met nog wel enkele mankementen aan de auto, bijv. de 3e versnelling werkte niet meer en er was nog een voorlamp kapot. Helaas was er niet genoeg tijd om dit allemaal nog te repareren, maar dit kon de pret niet drukken.
Voor vrijdag de 13e stond een etappe van in totaal 657 km op het programma, een special van 245 km en een verbinding van 412 km. Dus weer een lange dag, zeker voor Egbert en Carlo, die natuurlijk nog niet bekomen waren van de donderdag. Maar zo werkt dat hier bij DAKAR, het is slopend voor mens en voertuig. Als je het aantal uitvallers ziet dan is het op zich al een grote overwinning om de eindstreep te halen. En daar gaan wij nog steeds voor, want de streep komt dichterbij, na vandaag nog 658 km. Dus als wij vrijdag goed doorkomen dan stijgen de kansen, maar laten wij niet overmoedig worden, eerst over de streep en dan kunnen alle remmen los.
Vandaag ging het super met Egbert en Carlo. Je verbaasd je hoe dit kan na zo’n heftige dag. De special ging goed en zij waren voor dat het donker was binnen. Dus weer een dag afstrepen. Met de auto gaat het minder, hier hebben wij nog wel enkele uren aan te sleutelen. De versnellingsbak, tussenbak en de koppeling moeten vervangen worden. Daarnaast moet alles natuurlijk nagelopen worden, niets aan het toeval overlaten zodat de streep in Lima hopelijk bereikt kan worden.
Aart en zijn team hadden een iets mindere dag. Natuurlijk kan dat een keer gebeuren en het is alleen jammer, meer niet.
Vanmorgen begon al niet goed. Bij het tanken was een probleem met betalen, de pompbediende accepteerde geen creditcards en geen euro’s, gelukkig hadden ze al getankt.. Een hulpvaardige Duitser, ja, die zijn er ook nog, heeft geld voorgeschoten en aangegeven dat hij dit de komende dagen wel terugziet. Tijdens de special maakte men een inschattingsfout waardoor men in de duinen vast kwam te zitten. Twee uur heeft het gekost om de auto weer los te krijgen. Iedereen kan zich ongetwijfeld voorstellen hoe Aart daar in de duinen heeft gereageerd, Daarnaast is er ook een voorband afgelopen. Deze band vervangen kost natuurlijk ook tijd, maar gelukkig hebben zij voor dat de duisternis inviel het bivak kunnen bereiken. Bij de versnellingsbak werkt de hoog/laag niet, de bumper krom e.d.. Maar met dit team is dit ongetwijfeld weer te repareren en dan kunnen ze morgen weer fris van start.
Dus wij gaan weer door tot in de kleine uurtjes. Tevens willen wij van de gelegenheid gebruik maken om Johan van de Braak beterschap te wensen en de groeten te doen. Johan is een van de mensen die in de voorbereidingsfase de nodige inspanningen heeft geleverd om Schoonesdakar mogelijk te maken.
Tot slot nog ter info: bij de foto’s die vanuit de auto gemaakt is, is er geen mist te zien, maar zand dat over de weg waait.
Terug naar het overzicht
Dag 13
STAGE 12: AREQUIPA – NASCAverbindingsroute: 412km
special stage: 245km
De draak van Nazca
Alleen een vlucht over de regio is mogelijk om de mysterieuze Nazca Lines, motieven in de grond van meer dan 2000 jaar oud, te bezichtigen. De route van de special stage creëert een andere lijn op de kaart die lijkt op een zanddraak.
Alhoewel de duinen regelmatig zijn verspreid over het gebied, zullen de rijders zeker een van deze duinen onthouden, welke veel indruk maakte op het verkenningsteam. De duinen volgen elkaar voortdurend voor bijna 20 kilometer, ze vervoeren de rijders naar een andere dimensie.
Als het zand vast blijft in deze aaneensluiting van duinen, zullen de chauffeurs zonder al te veel problemen dit gebied doorkruisen. Maar zelfs de meest bekwame duincrosser kan een verrassing creëren, zeker 3 dagen voor de finish.
Degene die zich herinneren hoe ze ‘Mauritaniaans’ moeten uitwijken zullen zich enkele kostbare minuten verschaffen.
Korte update
12e etappe
Vrijdag de 13e etappe 12 om 1.30uur (onze tijd) binnen Voorlopig rond de 40e plek vandaag.Verslag
Vrijdag 13 januari
Vrijdag 13 januari 2011Het was nog spannend vannacht. Het grootste gedeelte van het team heeft tot 2 uur opgezeten omdat Egbert en Carlo nog niet binnen waren. Toen is besloten dat iedereen, met uitzondering van Toine en Jan Paul, naar bed zouden gaan en mocht het nodig zijn dan zou men gewekt worden. Er moest natuurlijk op vrijdag ook door de service ruim 500 km afgelegd worden en wij willen kost wat kost ongelukken voorkomen, dus degene die rijdt gaat tijdig naar bed.
Tegen 3 uur was Egbert eindelijk binnen na een slopende tweede special. Zij hebben die dag bijna op het punt gestaan om de moed op te geven, maar hebben dat gelukkig niet gedaan. Het was een zeer zware dag, die overging in vrijdag de 13e. Zou dat een slecht voorteken zijn of niet.
Egbert en Carlo hebben nog wat gegeten en een uur of wat geslapen. Toine en Jan Paul hebben tussen 3 en 6 de auto geprepareerd, want even na zessen was de start van de etappe van vandaag. Wim is ook nog even uit bed gehaald om assistentie te verlenen.Maar rond 6 uur kon er weer gestart worden, met nog wel enkele mankementen aan de auto, bijv. de 3e versnelling werkte niet meer en er was nog een voorlamp kapot. Helaas was er niet genoeg tijd om dit allemaal nog te repareren, maar dit kon de pret niet drukken.
Voor vrijdag de 13e stond een etappe van in totaal 657 km op het programma, een special van 245 km en een verbinding van 412 km. Dus weer een lange dag, zeker voor Egbert en Carlo, die natuurlijk nog niet bekomen waren van de donderdag. Maar zo werkt dat hier bij DAKAR, het is slopend voor mens en voertuig. Als je het aantal uitvallers ziet dan is het op zich al een grote overwinning om de eindstreep te halen. En daar gaan wij nog steeds voor, want de streep komt dichterbij, na vandaag nog 658 km. Dus als wij vrijdag goed doorkomen dan stijgen de kansen, maar laten wij niet overmoedig worden, eerst over de streep en dan kunnen alle remmen los.
Vandaag ging het super met Egbert en Carlo. Je verbaasd je hoe dit kan na zo’n heftige dag. De special ging goed en zij waren voor dat het donker was binnen. Dus weer een dag afstrepen. Met de auto gaat het minder, hier hebben wij nog wel enkele uren aan te sleutelen. De versnellingsbak, tussenbak en de koppeling moeten vervangen worden. Daarnaast moet alles natuurlijk nagelopen worden, niets aan het toeval overlaten zodat de streep in Lima hopelijk bereikt kan worden.
Aart en zijn team hadden een iets mindere dag. Natuurlijk kan dat een keer gebeuren en het is alleen jammer, meer niet.
Vanmorgen begon al niet goed. Bij het tanken was een probleem met betalen, de pompbediende accepteerde geen creditcards en geen euro’s, gelukkig hadden ze al getankt.. Een hulpvaardige Duitser, ja, die zijn er ook nog, heeft geld voorgeschoten en aangegeven dat hij dit de komende dagen wel terugziet. Tijdens de special maakte men een inschattingsfout waardoor men in de duinen vast kwam te zitten. Twee uur heeft het gekost om de auto weer los te krijgen. Iedereen kan zich ongetwijfeld voorstellen hoe Aart daar in de duinen heeft gereageerd, Daarnaast is er ook een voorband afgelopen. Deze band vervangen kost natuurlijk ook tijd, maar gelukkig hebben zij voor dat de duisternis inviel het bivak kunnen bereiken. Bij de versnellingsbak werkt de hoog/laag niet, de bumper krom e.d.. Maar met dit team is dit ongetwijfeld weer te repareren en dan kunnen ze morgen weer fris van start.
Dus wij gaan weer door tot in de kleine uurtjes. Tevens willen wij van de gelegenheid gebruik maken om Johan van de Braak beterschap te wensen en de groeten te doen. Johan is een van de mensen die in de voorbereidingsfase de nodige inspanningen heeft geleverd om Schoonesdakar mogelijk te maken.
Tot slot nog ter info: bij de foto’s die vanuit de auto gemaakt is, is er geen mist te zien, maar zand dat over de weg waait.
Terug naar het overzicht