maandag 11 januari 2016
De trucks rijden vandaag totaal 767 kilometer en twee specials, met in de midden een neutralisatie. De special is 394 kilometer lang en bevat volgens de organisatie de eerste duinen en zal qua navigeren een uitdaging worden.
De etappe ging van Salta naar Belen, de etappe na de rustdag die vaak vanuit de Dakar, als zware etappe wordt ingezet. Een etappe waarin we ook eindelijk de eerste duinen zijn tegengekomen. Deze etappe had, gelukkig, meer zand in het parcours. Evenals een flink stuk rivierbedding. Enrico's favoriete ondergrond, samen met duinen. Een etappe die opgedeeld was in twee special stages, met daartussen een stukje verbinding. Aart vertelt dat de eerste proef erg goed ging en dat ze snel een aantal deelnemers inhaalden. Dat gaf een boost en tijdens de eerste special reed de truck vooraan in de middenmoot. Het trio zat er goed in en dat gevoel wilde ze in de tweede special stage voortzetten. Bij die tweede special stage ging het helaas mis. Op een duin liet Aart de motor afslaan en wilde de motor niet meer starten. Het probleem was niet zomaar verholpen. Na een uur is het uiteindelijk weer gelukt de motor te starten door direct spanning op de startmotor te zetten. Waarschijnlijk een elektrisch probleem wat vanavond uitgebreid onderzocht gaat worden. Door dit probleem hebben we dus flink wat tijd verloren, maar hebben de mannen snel een omschakeling gemaakt en hun blik weer op de finish gezet.
Aart vertelt dat hij nu een stuk beter in zijn vel zit als in Bolivia. Enrico sluit zich daar bij aan: "Hoogtes en diepten zijn niet aan ons besteed," zegt hij lachend.
Gert-Jan geeft aan dat de auto wat vermogen kwijt raakt wanneer daar naar verlangd wordt. Waar het geheel aan ligt is nog niet geheel duidelijk, maar het moge wel duidelijk zijn dat daar de komende nacht aan gewerkt gaat worden. Mogelijk heeft de turbo of de intercooler daar iets mee te maken.
De mannen van de service hebben na de rustdag een aangenaam vooruitzicht. Niet alleen vanwege de wederom mooie rit die gemaakt is tussen Salta en Belen. Maar ook doordat er in Belen wederom een dubbel bivak wordt aangelegd. Dat betekend dat er minder energie gestoken hoeft te worden in de verplaatsing en het afbreken en opbouwen van het bivak. Mentaal en fysiek zijn dit punten die Dakar onder andere zo zwaar maakt. Morgen een rondje Belen - Belen, een relatief kleine stage. Maar tja, je weet het natuurlijk nooit. Dakar blijft Dakar, en ja: de Dakar is nog lang...
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | etappe 8
De achtste etappe in Dakar 2016 Schoonesdakar start op de 29e positie.De trucks rijden vandaag totaal 767 kilometer en twee specials, met in de midden een neutralisatie. De special is 394 kilometer lang en bevat volgens de organisatie de eerste duinen en zal qua navigeren een uitdaging worden.
Korte update
etappe 8 Binnen
Ook vandaag weer de etappe uitgereden op een voorlopig 26e plek. Nu nog een uurtje of twee naar het bivak.Verslag
De start van een nieuwe etappe na de rustdag is wel eens lastig, zo is uit het verleden gebleken. Gelukkig hadden we deze rustdag weinig afleiding en hebben we, ondanks de slechte start van de rustdag door het laat aankomen van het serviceteam, de rust kunnen pakken die nodig was. Alle mannen zijn weer hersteld van de hoogte problemen en zijn zo goed als fit voor de strijd. De auto is vertroeteld en vol goede moed zijn we de volgende dag van start gegaan.De etappe ging van Salta naar Belen, de etappe na de rustdag die vaak vanuit de Dakar, als zware etappe wordt ingezet. Een etappe waarin we ook eindelijk de eerste duinen zijn tegengekomen. Deze etappe had, gelukkig, meer zand in het parcours. Evenals een flink stuk rivierbedding. Enrico's favoriete ondergrond, samen met duinen. Een etappe die opgedeeld was in twee special stages, met daartussen een stukje verbinding. Aart vertelt dat de eerste proef erg goed ging en dat ze snel een aantal deelnemers inhaalden. Dat gaf een boost en tijdens de eerste special reed de truck vooraan in de middenmoot. Het trio zat er goed in en dat gevoel wilde ze in de tweede special stage voortzetten. Bij die tweede special stage ging het helaas mis. Op een duin liet Aart de motor afslaan en wilde de motor niet meer starten. Het probleem was niet zomaar verholpen. Na een uur is het uiteindelijk weer gelukt de motor te starten door direct spanning op de startmotor te zetten. Waarschijnlijk een elektrisch probleem wat vanavond uitgebreid onderzocht gaat worden. Door dit probleem hebben we dus flink wat tijd verloren, maar hebben de mannen snel een omschakeling gemaakt en hun blik weer op de finish gezet.
Aart vertelt dat hij nu een stuk beter in zijn vel zit als in Bolivia. Enrico sluit zich daar bij aan: "Hoogtes en diepten zijn niet aan ons besteed," zegt hij lachend.
Gert-Jan geeft aan dat de auto wat vermogen kwijt raakt wanneer daar naar verlangd wordt. Waar het geheel aan ligt is nog niet geheel duidelijk, maar het moge wel duidelijk zijn dat daar de komende nacht aan gewerkt gaat worden. Mogelijk heeft de turbo of de intercooler daar iets mee te maken.
De mannen van de service hebben na de rustdag een aangenaam vooruitzicht. Niet alleen vanwege de wederom mooie rit die gemaakt is tussen Salta en Belen. Maar ook doordat er in Belen wederom een dubbel bivak wordt aangelegd. Dat betekend dat er minder energie gestoken hoeft te worden in de verplaatsing en het afbreken en opbouwen van het bivak. Mentaal en fysiek zijn dit punten die Dakar onder andere zo zwaar maakt. Morgen een rondje Belen - Belen, een relatief kleine stage. Maar tja, je weet het natuurlijk nooit. Dakar blijft Dakar, en ja: de Dakar is nog lang...
Terug naar het overzicht