dinsdag 10 januari 2012
Terbindingsroute: 9km
special stage: 556
Let op! Sensatie gegarandeerd!
Een twee-delige fase zal de rijders bezig houden tijdens de klim naar het noorden van het continent, tussen oceanen en gebergten. Twee delen, gescheiden door verbindingsroute staan op het programma met gevarieerde landschappen.
Aan het begin van de dag zullen de voertuigen ravijnen passeren, rechte wegen berijden en zinken in de ondergrond. Het tweede gedeelte zal een beroep doen op de kwaliteiten van de navigatoren, die beslissingen moeten nemen op basis van zeer beperkte informatie, terwijl ze ook gefocusd blijven op hun WPM.
Om hen te belonen voor deze intensieve inspanning, zullen ze daarna langs de steile afdalingen hun weg vervolgen naar Iquique, de plaats die ook in 2010 voorkwam, naar de kust van de Oceaan Stille.
De vervolgreis door Chili, van Antafagasta naar Iquique.
Voor dinsdag stond deze vervolgetappe op het programma Voor de wedstrijdrijders een lange special van ruim 550 km en maar een kort verbindingsstuk van nog geen 10 km.
Als slotstuk van de special stond de spectaculaire afdaling van ruim een kilometer van een zandduin in Iquique op het programma. Deze zandduin ligt tegen het bivak aan.
Voor het serviceteam was het vandaag een makkie, 400 km, vertrek rond 10.00 uur en dus rond 15.00 uur in het bivak. De reis was bijna net zo vervelend als gisteren, wij zijn alleen door enkele troosteloze dorpjes gekomen. Niets mis mee, alleen Hans is zijn beautycase kwijt, volgens Mark heeft hij deze aan de ene kant van de Jeep neergezet en is hij aan de andere kant ingestapt. Vervelend omdat in deze koffer o.a. de polo’s van schoonesdakar zaten en nog enkele pakken shag, helaas niets meer aan te doen.
Aart en Egbert mochten vandaag pas laat starten, rond 11.00 uur. Deze startpositie is bepaald aan de hand van de rangorde van binnenkomst van gisteren. En zoals jullie weten heeft Aart gisteren wat tijd verloren doordat hij 2 lekke banden gehad heeft.
Onderweg was het eerste gedeelte van het parcours vergelijkbaar met gisteren, een saaie boel. Het laatste gedeelte, de duinen daar zou het om gaan.
Omdat wij, als service, al vroeg in het bivak waren, hebben wij de toppers allemaal naar beneden zien komen. Snelheden tot 130 km per uur, een waar spektakel.
De Rooij heeft voor het klassement goede zaken gedaan, mede omdat Loprais, rijdend in een Tatra, tijdens de verbinding met zijn wagen van de weg raakte en deze afschreef, einde DAKAR.
Mede gezien de starttijden was vooraf al ingeschat dat Aart en Egbert niet voor donker binnen zouden kunnen zijn. Tevens was de afspraak gemaakt om vandaag niet op het randje te rijden, maar enige reserve te houden. Als ze vandaag goed door zouden komen dan ontstaat er een redelijke kans om te finishen bij de DAKAR 2012 en dit was tenslotte het doel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er in de loop van de week niets meer mis kan gaan, dus afkloppen.
Zoals al gedacht hebben beide teams de afdaling in het donker moeten doen, Met een zicht van maximaal 20 meter, gaat dit natuurlijk met heel andere snelheden, maar gelukkig is alles goed gegaan. Wij hebben het helaas niet kunnen volgen omdat wij niet wisten welke koplampen van wie waren.
Met het klassement gaat het in ieder geval goed. Na etappe 9 staan Aart, Michel en Gertjan op de 31e plaats. Egbert en Carlo staan op de 75e plaats. Dat klopt met de algemene verwachtingen zoals wij deze voor de start van de DAKAR gehad hebben.
Gelukkig hebben allebei de auto’s zich vandaag goed gehouden, het regulier onderhoud moet uitgevoerd worden en wat kleine reparaties, een bout los getrild, koplamp los e.d.. Dit is allemaal te overzien en binnen redelijke korte tijd te repareren zodat ze er morgen de strijd voort kunnen zetten.
Terug naar het overzicht
Dag 10
Stage 9: ANTOFAGASTA – IQUIQUETerbindingsroute: 9km
special stage: 556
Let op! Sensatie gegarandeerd!
Een twee-delige fase zal de rijders bezig houden tijdens de klim naar het noorden van het continent, tussen oceanen en gebergten. Twee delen, gescheiden door verbindingsroute staan op het programma met gevarieerde landschappen.
Aan het begin van de dag zullen de voertuigen ravijnen passeren, rechte wegen berijden en zinken in de ondergrond. Het tweede gedeelte zal een beroep doen op de kwaliteiten van de navigatoren, die beslissingen moeten nemen op basis van zeer beperkte informatie, terwijl ze ook gefocusd blijven op hun WPM.
Om hen te belonen voor deze intensieve inspanning, zullen ze daarna langs de steile afdalingen hun weg vervolgen naar Iquique, de plaats die ook in 2010 voorkwam, naar de kust van de Oceaan Stille.
Korte update
Etappe 9
Om 1.45 ( onze tijd) zijn ze binnen gekomen. We denken ongeveer de 44e plek maar zeker weten doen we het niet de Dakar.com site lag eruit. Geen of weinig stukken ook de banden heel gehouden. Egbert en Carlo van het Dutch Desert Wings team komt bijna op hetzelfde moment binnen.Verslag
Dinsdag 10 januari
Dinsdag 10 januari 2011De vervolgreis door Chili, van Antafagasta naar Iquique.
Voor dinsdag stond deze vervolgetappe op het programma Voor de wedstrijdrijders een lange special van ruim 550 km en maar een kort verbindingsstuk van nog geen 10 km.
Als slotstuk van de special stond de spectaculaire afdaling van ruim een kilometer van een zandduin in Iquique op het programma. Deze zandduin ligt tegen het bivak aan.
Voor het serviceteam was het vandaag een makkie, 400 km, vertrek rond 10.00 uur en dus rond 15.00 uur in het bivak. De reis was bijna net zo vervelend als gisteren, wij zijn alleen door enkele troosteloze dorpjes gekomen. Niets mis mee, alleen Hans is zijn beautycase kwijt, volgens Mark heeft hij deze aan de ene kant van de Jeep neergezet en is hij aan de andere kant ingestapt. Vervelend omdat in deze koffer o.a. de polo’s van schoonesdakar zaten en nog enkele pakken shag, helaas niets meer aan te doen.
Aart en Egbert mochten vandaag pas laat starten, rond 11.00 uur. Deze startpositie is bepaald aan de hand van de rangorde van binnenkomst van gisteren. En zoals jullie weten heeft Aart gisteren wat tijd verloren doordat hij 2 lekke banden gehad heeft.
Onderweg was het eerste gedeelte van het parcours vergelijkbaar met gisteren, een saaie boel. Het laatste gedeelte, de duinen daar zou het om gaan.
Omdat wij, als service, al vroeg in het bivak waren, hebben wij de toppers allemaal naar beneden zien komen. Snelheden tot 130 km per uur, een waar spektakel.
De Rooij heeft voor het klassement goede zaken gedaan, mede omdat Loprais, rijdend in een Tatra, tijdens de verbinding met zijn wagen van de weg raakte en deze afschreef, einde DAKAR.
Mede gezien de starttijden was vooraf al ingeschat dat Aart en Egbert niet voor donker binnen zouden kunnen zijn. Tevens was de afspraak gemaakt om vandaag niet op het randje te rijden, maar enige reserve te houden. Als ze vandaag goed door zouden komen dan ontstaat er een redelijke kans om te finishen bij de DAKAR 2012 en dit was tenslotte het doel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er in de loop van de week niets meer mis kan gaan, dus afkloppen.
Zoals al gedacht hebben beide teams de afdaling in het donker moeten doen, Met een zicht van maximaal 20 meter, gaat dit natuurlijk met heel andere snelheden, maar gelukkig is alles goed gegaan. Wij hebben het helaas niet kunnen volgen omdat wij niet wisten welke koplampen van wie waren.
Met het klassement gaat het in ieder geval goed. Na etappe 9 staan Aart, Michel en Gertjan op de 31e plaats. Egbert en Carlo staan op de 75e plaats. Dat klopt met de algemene verwachtingen zoals wij deze voor de start van de DAKAR gehad hebben.
Gelukkig hebben allebei de auto’s zich vandaag goed gehouden, het regulier onderhoud moet uitgevoerd worden en wat kleine reparaties, een bout los getrild, koplamp los e.d.. Dit is allemaal te overzien en binnen redelijke korte tijd te repareren zodat ze er morgen de strijd voort kunnen zetten.
Terug naar het overzicht