maandag 9 januari 2012
verbindingsroute: 245km
special stage: 477km
De race gaat weer van start
In deze fase van de wedstrijd, zal het aantal kanshebbers voor de titel worden teruggebracht tot een handjevol in elke categorie. Ondanks het grote aantal kilometers te rijden, zal deze eerste dag na de rustdag geen beslissend grote gaten teweeg brengen in het klassement.
De rally’s langste special stage zal gebruikt worden door de rijders om weer de benodigde tijd in te lopen op de concurrentie. Op de met steen bedekte stage die zal leiden tot Antofagasta zal de snelheid zeer intens zijn, maar dit zal de rijders er niet van weerhouden om het oog te laten vallen op enkele prachtige uitzichten.
Vandaag ging onze trektocht verder in Chili, van Copiapo naar Antofagasta, een tocht voor de serviceteams van ongeveer 600 km.
Een ware tocht, want in dit gedeelte van Chili is niet anders te zien dan zand en stenen. Wij zijn vanmorgen Copiapo uitgereden en ondanks het feit dat wij 600 km gereden hebben was er helemaal niets te zien, niet raar dat Chili geen vakantieland is en het ook nooit zal worden. Ik denk dat wij onderweg nog geen 10 bomen hebben gezien, 1 benzinepomp en enkele bouwvallige huizen. Morgen belooft al niet veel beters te worden, maar dat wachten wij wel af.
Gisteren was de rustdag en je zou denken dat iedereen uitgerust is, maar in allebei de servicewagens is regelmatig van rijder gewisseld omdat deze eentonige omgeving erg slaapverwekkend is.
Je ziet hier nergens vee of akkerbouw. De grond die ze hebben zit ook vol mineralen en daarom is er eigenlijk alleen maar mijnbouw. Vlakbij Copiapo is vorig jaar dat ongeluk ook gebeurd in de mijnen waar na een groot aantal dagen de meeste mijnwerkers alsnog gered zijn.
Voor de wedstrijdwagens stond een rit van ongeveer 700 km op de planning. Een verbinding van in totaal 300 km en een special van 400 km. De inzittenden van de wedstrijdwagens hadden dezelfde ervaring als wij, een heel erg eentonig parcours met alleen maar zand en stenen en dus veel stof. Niet leuk om te rijden, maar dat hoort er ook bij.
Tijdens de special had de DAF van Aart toch enige tegenslag. Tot 2 keer toe een band kapot en verwisselen in het veld kost ruim 20 minuten. In totaliteit hebben zij daardoor een klein uur verspeeld, jammer maar helaas en als dit het enigste is dan kunnen wij daar zeer zeker mee leven. Nu, rond 22.00 uur zijn de bandenspecialisten deze al weer aan het vervangen en het bandenaflaatsysteem weer op orde aan het maken, zodat ze er morgen weer tegen kunnen.
De turbo van Egbert heeft zich vandaag goed gehouden, dus alle inspanningen van gisteren zijn zeker niet tevergeefs geweest. Helaas is het differentieel van de voor en achteras lekgeslagen door de vele stenen waar men overheen gereden is. Het differentieel van de vooras is afgelopen week ook al een keer lek geweest en dit is toen gerepareerd en er is een extra beschermingsplaat aangebracht, dit is dus nog niet voldoende geweest..
Dit kan ongetwijfeld zo meteen ook wel gerepareerd worden, dit gaat ze zeker lukken. Ik, als leek die voor het vervangen van een pit al de neiging heeft om naar de garage te gaan, sta af en toe mijn verstand te verkijken wat de mannen wel niet gemaakt krijgen.
Onze buren in het bivak, het Afrajateam, hebben zojuist weer een beroep op ons gedaan. Frans van Lankveld staat weer met pech onderweg. Dus deze hebben wij ook nog even op weg geholpen. Leeuw is hier komen lassen omdat hun lasapparaat niet werkte, Autodrop kwam aluminiumstrips halen, Autotrack (team van Deijne) komen banden halen, en leent boren en tappen. Tevens heeft Frans van Lankveld nog een dynamo geleend.
Het lijkt hier wel een afhaalcentrum.
Wij schatten in dat wij tot middernacht, misschien een uurtje langer te sleutelen hebben, en dan kunnen wij er morgen weer tegen, want morgen moet iedereen weer rond 7 uur opstaan, zodat tegen een uur of 9 de hele karavaan weer kan vertrekken.
Terug naar het overzicht
Dag 9
Stage 8: COPIAPÓ – ANTOFAGASTAverbindingsroute: 245km
special stage: 477km
De race gaat weer van start
In deze fase van de wedstrijd, zal het aantal kanshebbers voor de titel worden teruggebracht tot een handjevol in elke categorie. Ondanks het grote aantal kilometers te rijden, zal deze eerste dag na de rustdag geen beslissend grote gaten teweeg brengen in het klassement.
De rally’s langste special stage zal gebruikt worden door de rijders om weer de benodigde tijd in te lopen op de concurrentie. Op de met steen bedekte stage die zal leiden tot Antofagasta zal de snelheid zeer intens zijn, maar dit zal de rijders er niet van weerhouden om het oog te laten vallen op enkele prachtige uitzichten.
Korte update
maandag de 9e
Netjes binnen 48e plaats met 3.02uur achterstand op Loprais. Nog voor 't donker binnen schat ik.Verslag
Maandag 9 januari
Maandag 9 januari 2011Vandaag ging onze trektocht verder in Chili, van Copiapo naar Antofagasta, een tocht voor de serviceteams van ongeveer 600 km.
Een ware tocht, want in dit gedeelte van Chili is niet anders te zien dan zand en stenen. Wij zijn vanmorgen Copiapo uitgereden en ondanks het feit dat wij 600 km gereden hebben was er helemaal niets te zien, niet raar dat Chili geen vakantieland is en het ook nooit zal worden. Ik denk dat wij onderweg nog geen 10 bomen hebben gezien, 1 benzinepomp en enkele bouwvallige huizen. Morgen belooft al niet veel beters te worden, maar dat wachten wij wel af.
Gisteren was de rustdag en je zou denken dat iedereen uitgerust is, maar in allebei de servicewagens is regelmatig van rijder gewisseld omdat deze eentonige omgeving erg slaapverwekkend is.
Je ziet hier nergens vee of akkerbouw. De grond die ze hebben zit ook vol mineralen en daarom is er eigenlijk alleen maar mijnbouw. Vlakbij Copiapo is vorig jaar dat ongeluk ook gebeurd in de mijnen waar na een groot aantal dagen de meeste mijnwerkers alsnog gered zijn.
Voor de wedstrijdwagens stond een rit van ongeveer 700 km op de planning. Een verbinding van in totaal 300 km en een special van 400 km. De inzittenden van de wedstrijdwagens hadden dezelfde ervaring als wij, een heel erg eentonig parcours met alleen maar zand en stenen en dus veel stof. Niet leuk om te rijden, maar dat hoort er ook bij.
Tijdens de special had de DAF van Aart toch enige tegenslag. Tot 2 keer toe een band kapot en verwisselen in het veld kost ruim 20 minuten. In totaliteit hebben zij daardoor een klein uur verspeeld, jammer maar helaas en als dit het enigste is dan kunnen wij daar zeer zeker mee leven. Nu, rond 22.00 uur zijn de bandenspecialisten deze al weer aan het vervangen en het bandenaflaatsysteem weer op orde aan het maken, zodat ze er morgen weer tegen kunnen.
De turbo van Egbert heeft zich vandaag goed gehouden, dus alle inspanningen van gisteren zijn zeker niet tevergeefs geweest. Helaas is het differentieel van de voor en achteras lekgeslagen door de vele stenen waar men overheen gereden is. Het differentieel van de vooras is afgelopen week ook al een keer lek geweest en dit is toen gerepareerd en er is een extra beschermingsplaat aangebracht, dit is dus nog niet voldoende geweest..
Dit kan ongetwijfeld zo meteen ook wel gerepareerd worden, dit gaat ze zeker lukken. Ik, als leek die voor het vervangen van een pit al de neiging heeft om naar de garage te gaan, sta af en toe mijn verstand te verkijken wat de mannen wel niet gemaakt krijgen.
Onze buren in het bivak, het Afrajateam, hebben zojuist weer een beroep op ons gedaan. Frans van Lankveld staat weer met pech onderweg. Dus deze hebben wij ook nog even op weg geholpen. Leeuw is hier komen lassen omdat hun lasapparaat niet werkte, Autodrop kwam aluminiumstrips halen, Autotrack (team van Deijne) komen banden halen, en leent boren en tappen. Tevens heeft Frans van Lankveld nog een dynamo geleend.
Het lijkt hier wel een afhaalcentrum.
Wij schatten in dat wij tot middernacht, misschien een uurtje langer te sleutelen hebben, en dan kunnen wij er morgen weer tegen, want morgen moet iedereen weer rond 7 uur opstaan, zodat tegen een uur of 9 de hele karavaan weer kan vertrekken.
Terug naar het overzicht