woensdag 8 januari 2014
verbinding: 211 km
proef: 657 km
De langste etappe sinds de Dakar van 2005.
SAN JUAN - De auto's en trucks rijden vandaag bijn twee keer zoveel als de motoren. Daar is niet mee gezegd dat het voor de motorrijders gemakkelijker wordt. Ze zullen behalve op snelheid en navigatie vandaag op hun banden moeten letten, die al aardig versleten zijn.
Etappe vier vraagt sterk strategisch inzicht voor de motoren. Zullen ze in het begin van de klassementsproef goed moeten navigeren, het tweede deel van de proef zal de piloten confronteren met bandenslijtage, aangezien het rubber de vorige dag al flinke optaters heeft gekregen.
Voor de autocoureurs ligt er een veeleisende route door het platteland. Voor de auto's en trucks is deze etappe de langste sinds de historische klassementsproef tijdens de Dakar van 2005 toen de etappe van Zouerat naar Tichit. Die monsteretappe kostte in 2005 het leven van de Spaanse motorrijder Jose Manuel Perez.
De auto's en trucks moeten door rivieren, afdalen in diepe kloven en andere deelnemers goed in de gaten houden. Aangezien ze hier op open vlaktes racen is het een ideale mogelijkheid om in te halen.
Aart had andere problemen. In de eerste special is Peter Versluis achterop gereden, waardoor de truck van SchoonesDakar aanzienlijke schade heeft opgelopen. Gelukkig konden ze de etappe uitrijden en ook de tweede special inzetten. Hier zorgde de zoektocht naar een waypoint voor veel tijdverlies, waardoor ze uiteindelijk samen met de Desert Wings pas om 23:30 uur uit de proef waren. Met nog een liaison van 160 km. reden ze vanochtend rond 02:00 uur pas het Bivak in.
DakarSpeed verging het veel beter. Zij zitten in een echte snelle modus en kwamen ook deze etappe als 18de over de streep! Ze schuiven flink op in het klassement, maar moesten daardoor vanochtend wel al om 06:30 uur aan de verbindingsroute starten.
Er wacht hen weer een lange etappe... Etappe 5 van Chilecito naar Tucumán.
Terug naar het overzicht
Stage 4
Stage 4: San Juan - Chilecito
verbinding: 211 km
proef: 657 km
De langste etappe sinds de Dakar van 2005.
SAN JUAN - De auto's en trucks rijden vandaag bijn twee keer zoveel als de motoren. Daar is niet mee gezegd dat het voor de motorrijders gemakkelijker wordt. Ze zullen behalve op snelheid en navigatie vandaag op hun banden moeten letten, die al aardig versleten zijn.
Etappe vier vraagt sterk strategisch inzicht voor de motoren. Zullen ze in het begin van de klassementsproef goed moeten navigeren, het tweede deel van de proef zal de piloten confronteren met bandenslijtage, aangezien het rubber de vorige dag al flinke optaters heeft gekregen.
Voor de autocoureurs ligt er een veeleisende route door het platteland. Voor de auto's en trucks is deze etappe de langste sinds de historische klassementsproef tijdens de Dakar van 2005 toen de etappe van Zouerat naar Tichit. Die monsteretappe kostte in 2005 het leven van de Spaanse motorrijder Jose Manuel Perez.
De auto's en trucks moeten door rivieren, afdalen in diepe kloven en andere deelnemers goed in de gaten houden. Aangezien ze hier op open vlaktes racen is het een ideale mogelijkheid om in te halen.
Korte update
aanrijding
Ik zie op internet dat ze als 48 Ton en Aart 49 starten. Binnen zijn????? Weet dat Ton turbo problemen had maar Aart...... Je hoort vandaag meer. Gelukkig hebben we Maurik op deze etappe 19e finisch. Maar vandaag gaat vast de zon schijnen Argentinië. Gisteren is de truck van Aart van achteren aangereden veel problemen. Tank bijna verloren. Leidingen stuk en kwijt. Veel problemen.Verslag
Etappe 4 was de langste sinds 2005. Twee specials met een geneutraliseerde zone ertussen zorgden voor veel problemen bij Ton. Op de eerste special ging de turbo stuk. Dit zorgde voor een vertraging van ruim 4 uur, maar uiteindelijk konden ze ook bij de tweede special van start.Aart had andere problemen. In de eerste special is Peter Versluis achterop gereden, waardoor de truck van SchoonesDakar aanzienlijke schade heeft opgelopen. Gelukkig konden ze de etappe uitrijden en ook de tweede special inzetten. Hier zorgde de zoektocht naar een waypoint voor veel tijdverlies, waardoor ze uiteindelijk samen met de Desert Wings pas om 23:30 uur uit de proef waren. Met nog een liaison van 160 km. reden ze vanochtend rond 02:00 uur pas het Bivak in.
DakarSpeed verging het veel beter. Zij zitten in een echte snelle modus en kwamen ook deze etappe als 18de over de streep! Ze schuiven flink op in het klassement, maar moesten daardoor vanochtend wel al om 06:30 uur aan de verbindingsroute starten.
Er wacht hen weer een lange etappe... Etappe 5 van Chilecito naar Tucumán.
Terug naar het overzicht