woensdag 6 januari 2016
De mannen hebben zich zo goed mogelijk voorbereid, onder andere door zuurstof in te slaan. Dat zou moeten helpen met lastige, benauwde situaties.
De truck staat op dit moment 31e in het algemeen klassement, door wat tijdstraffen en correcties zijn we toch wat lager uitgekomen. De dag begon vandaag als een grote wolk, gelukkig was het wel droog. Maar het was duidelijk wat de regen de dag ervoor had gedaan. Het bivaque was een grote blub partij. Om van kwaad tot erger te voorkomen besloten we vroeg te vertrekken. Dit leidde nog wel tot enige verwarring, gezien we als een van de eerste wakker werden. Zelfs team De Rooy was nog niet wakker. Mario vroeg zich af of het wel doorging, dat die mannen van De Rooy weer eens iets wisten wat wij niet wisten. Een slim besluit, want we hoorden later berichten dat er toch een hoop mensen vast gestaan hebben bij het wegkomen op het bivaque.
Spanning dus bij de mannen die het 2 etappes achter elkaar zonder enige vorm van service moeten doen. Toch is er veel vertrouwen in het materiaal. Vertrokken vanaf de 31e plek zou het mooi geweest zijn om wat mensen bij te halen, maar het tempo is hoog bij de vrachtwagens en dit is helaas niet gelukt. Wel hebben de mannen kunnen genieten van het uitzicht, want was het mooi onderweg. Prachtige bergpartijen, rotsen en steile diepten. Deze etappe werd afgesloten met een een prima 35e plek. Er is behouden gereden met het oog op wat het materiaal morgen nog te verduren krijgt. Algemeen staan we nu op een 32e plek.
Eenmaal onderweg werd ook het service team getrakteerd op een mooi zonnetje en prachtig uitzicht, eer we over de Boliviaanse grens staken. Daarnaast werden we vanaf de grenspost hartelijk ontvangen door het publiek. De mensen zijn hier in ieder geval fan, dat moge duidelijk zijn. Overal mensen langs de kant en het beroemdheidsgehalte is hier nog groter dan in Argentinië. Iedereen wil met je op de foto, een handtekening of een petje of t-shirt. Daarnaast klinkt op veel plekken muziek.
Het media team heeft nog een Nederlands team geholpen contact te leggen met de organisatie, omdat ze geen Sateliet telefoon hadden en hun oude Renault truck het begeven had: de tussenbak was kapot en flink gescheurd.
Helaas hebben we vanuit de service en media vandaag dus geen contact met de mannen en zullen we het met onszelf en een goed gevulde koelkast moeten doen. Ik heb zo het vermoeden dat, dat wel goed moet komen. Maar toch is het anders zonder de machines erbij. Al wordt een aangename nachtrust toch ook wel op prijs gesteld.
Morgen het tweede deel van de marathon etappe waarbij de trucks echt op de proef gesteld worden. Vanuit de service wordt er verder gereden door Bolivia, naar Uyuni, waar de rallymannen ook naar toe zullen komen.
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | etappe 4
Van en naar San Salvador de Jujuy de marathon etappe.De route is 629 kilometer lang voor motoren, quads en auto's.Korte update
Etappe 4 Binnen
De truck is binnen vandaag op de 35e plaats. Algemeen op de voorlopig 32e plek.Verslag
"Regen? Waterval!" Zei Aart, nadat hij terugkwam van de proef van gisteren. Het bivaque stond letterlijk blank in de avond uren. Het klad zat er aardig in door niet alleen het slechte weer, maar ook de eerdere afgelaste etappe en vandaag ingekorte etappe. Gert-Jan gaf aan dat dit gewoon niet ons parcours is. Teveel rallypaden, we moeten het meer hebben van bergen en duinen. Aart gaf aan dat het weinige aantal rally kilometers die afgelegd zijn er voor zorgt dat het moraal daalt. Er werd zelfs de vraag gesteld of op deze manier de Dakar nog wel de moeite waard is op deze manier. Wel werd er uitgekeken naar de etappe van vandaag die, naast de uitdaging als marathon etappe, ook de hoogte als risico met zich mee bracht.De mannen hebben zich zo goed mogelijk voorbereid, onder andere door zuurstof in te slaan. Dat zou moeten helpen met lastige, benauwde situaties.
De truck staat op dit moment 31e in het algemeen klassement, door wat tijdstraffen en correcties zijn we toch wat lager uitgekomen. De dag begon vandaag als een grote wolk, gelukkig was het wel droog. Maar het was duidelijk wat de regen de dag ervoor had gedaan. Het bivaque was een grote blub partij. Om van kwaad tot erger te voorkomen besloten we vroeg te vertrekken. Dit leidde nog wel tot enige verwarring, gezien we als een van de eerste wakker werden. Zelfs team De Rooy was nog niet wakker. Mario vroeg zich af of het wel doorging, dat die mannen van De Rooy weer eens iets wisten wat wij niet wisten. Een slim besluit, want we hoorden later berichten dat er toch een hoop mensen vast gestaan hebben bij het wegkomen op het bivaque.
Spanning dus bij de mannen die het 2 etappes achter elkaar zonder enige vorm van service moeten doen. Toch is er veel vertrouwen in het materiaal. Vertrokken vanaf de 31e plek zou het mooi geweest zijn om wat mensen bij te halen, maar het tempo is hoog bij de vrachtwagens en dit is helaas niet gelukt. Wel hebben de mannen kunnen genieten van het uitzicht, want was het mooi onderweg. Prachtige bergpartijen, rotsen en steile diepten. Deze etappe werd afgesloten met een een prima 35e plek. Er is behouden gereden met het oog op wat het materiaal morgen nog te verduren krijgt. Algemeen staan we nu op een 32e plek.
Eenmaal onderweg werd ook het service team getrakteerd op een mooi zonnetje en prachtig uitzicht, eer we over de Boliviaanse grens staken. Daarnaast werden we vanaf de grenspost hartelijk ontvangen door het publiek. De mensen zijn hier in ieder geval fan, dat moge duidelijk zijn. Overal mensen langs de kant en het beroemdheidsgehalte is hier nog groter dan in Argentinië. Iedereen wil met je op de foto, een handtekening of een petje of t-shirt. Daarnaast klinkt op veel plekken muziek.
Het media team heeft nog een Nederlands team geholpen contact te leggen met de organisatie, omdat ze geen Sateliet telefoon hadden en hun oude Renault truck het begeven had: de tussenbak was kapot en flink gescheurd.
Helaas hebben we vanuit de service en media vandaag dus geen contact met de mannen en zullen we het met onszelf en een goed gevulde koelkast moeten doen. Ik heb zo het vermoeden dat, dat wel goed moet komen. Maar toch is het anders zonder de machines erbij. Al wordt een aangename nachtrust toch ook wel op prijs gesteld.
Morgen het tweede deel van de marathon etappe waarbij de trucks echt op de proef gesteld worden. Vanuit de service wordt er verder gereden door Bolivia, naar Uyuni, waar de rallymannen ook naar toe zullen komen.
Terug naar het overzicht