zondag 6 januari 2013
verbindingsroute: 85km
special stage: 242km
Alleen maar zand...
Zoals elk jaar, zal meer dan 25% van de deelnemers de Dakar voor de eerste keer ontdekken. Met deze fase, zullen ze onmiddellijk worden ondergedompeld in een zanderige omgeving en zachte duinen. Hun eerste pogingen zal hen in staat stellen om te testen en zich aan te passen, maar ook om de geneugten van zandscheppen te proeven, terwijl verscheidene motoren oververhit zullen raken. Tijdens deze special stage is er alleen zand... In termen van esthetiek, het landschap grenst aan perfectie.
Dag 2 en beide trucks hebben het weer gered.
Zoals afgesproken is de equipe met startnummer 562 na 1km gestopt om te wachten op de 555 van Aart, Gertjan en Enrico. Vervolgens zijn ze de hele etappe samen opgereden. ‘Er zaten meteen behoorlijk wat moeilijke stukken in’ , vertelt Aart. ‘We zagen heel veel auto’s en trucks in de problemen. We hebben het nog niet zo slecht gedaan.’ Egbert valt in: ‘we zijn ook een aantal keer samen uitgestapt om eens goed te bekijken wat de beste route was. Het was echt goed teamwork vandaag.’
Probleempjes
Problemen waren er ook. ‘Moet ook, anders hebben wij niks te doen!’ roept Wim, een van de monteurs. ‘Bij de start hebben er drie mannen in onze truck gezeten voor een foto, vertelt Aart, ‘Ik denk dat één van hen met zijn volle gewicht op de versnellingspook heeft gehangen, want die was kapot. Ik kon nog wel rijden, maar moest hem steeds een beetje optillen. Maar dat is niet erg, dat maakt Hennie zo wel even…’
‘En we hebben ook nog even vast gestaan op een duintop’, zegt Gertjan, ‘gelukkig was Egbert in de buurt en die heeft ons even los getrokken.’ Bewijs er van kun je zien in het filmpje van vandaag.
Schade
Problemen waren er niet alleen voor Aart. De truck van Egbert, Carlo en Ton kwam behoorlijk beschadigd terug. ‘We reden langs een rivierbedding en moesten even een afstapje nemen. Ik schatte de bocht net niet goed in waardoor ik tegen een rotswand reed. De koplamp is kapot… Op dezelfde plek is Hans Stacey vandaag op zijn kant gegaan!’ weet Egbert. De schade is gelukkig te overzien en Peter heeft het samen met Wim alweer gemaakt.
Knap zoekwerk
‘Onze navigators hebben ook hard moeten werken vandaag. De hebben een omweg om een 200mtr diepe kloof gevonden, maar daar voor hebben ze zeker een kilometer door de duinen moeten lopen!’
Bij de finish aangekomen heeft Aart nog even op Egbert gewacht waardoor ze samen, zij aan zij en luid toeterend over de finishlijn reden!
Op mijn vraag of ze een leuke dag hadden gehad kwam een volmondig ‘ja!’
Terug naar het overzicht
Dag 2
Stage 2: Pisco - Piscoverbindingsroute: 85km
special stage: 242km
Alleen maar zand...
Zoals elk jaar, zal meer dan 25% van de deelnemers de Dakar voor de eerste keer ontdekken. Met deze fase, zullen ze onmiddellijk worden ondergedompeld in een zanderige omgeving en zachte duinen. Hun eerste pogingen zal hen in staat stellen om te testen en zich aan te passen, maar ook om de geneugten van zandscheppen te proeven, terwijl verscheidene motoren oververhit zullen raken. Tijdens deze special stage is er alleen zand... In termen van esthetiek, het landschap grenst aan perfectie.
Korte update
Etappe 2
Gelukkig ze zijn weer binnen.Dag 2 en beide trucks hebben het weer gered.
Verslag
Echte Dakardag
Echte dakardagZoals afgesproken is de equipe met startnummer 562 na 1km gestopt om te wachten op de 555 van Aart, Gertjan en Enrico. Vervolgens zijn ze de hele etappe samen opgereden. ‘Er zaten meteen behoorlijk wat moeilijke stukken in’ , vertelt Aart. ‘We zagen heel veel auto’s en trucks in de problemen. We hebben het nog niet zo slecht gedaan.’ Egbert valt in: ‘we zijn ook een aantal keer samen uitgestapt om eens goed te bekijken wat de beste route was. Het was echt goed teamwork vandaag.’
Probleempjes
Problemen waren er ook. ‘Moet ook, anders hebben wij niks te doen!’ roept Wim, een van de monteurs. ‘Bij de start hebben er drie mannen in onze truck gezeten voor een foto, vertelt Aart, ‘Ik denk dat één van hen met zijn volle gewicht op de versnellingspook heeft gehangen, want die was kapot. Ik kon nog wel rijden, maar moest hem steeds een beetje optillen. Maar dat is niet erg, dat maakt Hennie zo wel even…’
‘En we hebben ook nog even vast gestaan op een duintop’, zegt Gertjan, ‘gelukkig was Egbert in de buurt en die heeft ons even los getrokken.’ Bewijs er van kun je zien in het filmpje van vandaag.
Schade
Problemen waren er niet alleen voor Aart. De truck van Egbert, Carlo en Ton kwam behoorlijk beschadigd terug. ‘We reden langs een rivierbedding en moesten even een afstapje nemen. Ik schatte de bocht net niet goed in waardoor ik tegen een rotswand reed. De koplamp is kapot… Op dezelfde plek is Hans Stacey vandaag op zijn kant gegaan!’ weet Egbert. De schade is gelukkig te overzien en Peter heeft het samen met Wim alweer gemaakt.
Knap zoekwerk
‘Onze navigators hebben ook hard moeten werken vandaag. De hebben een omweg om een 200mtr diepe kloof gevonden, maar daar voor hebben ze zeker een kilometer door de duinen moeten lopen!’
Bij de finish aangekomen heeft Aart nog even op Egbert gewacht waardoor ze samen, zij aan zij en luid toeterend over de finishlijn reden!
Op mijn vraag of ze een leuke dag hadden gehad kwam een volmondig ‘ja!’
Terug naar het overzicht