dinsdag 5 januari 2016
Voor de rest hebben we weinig te klagen. We rijden onze eigen race, zijn tevreden met de huidige positie en kunnen vooral naar voren kijken. Dat rijdt een stuk fijner ipv continue achterom te moeten kijken.
De rallytrucks waren pas laat in het bivaque afgelopen nacht, door de lange rit. Dit zorgde ervoor dat de service mannen pas laat aan de gang konden. Nadat de trucks gecheckt en, waar nodig, gerepareerd waren werd er nog even nagetafeld en mannenpraat gehouden met veel gelach.
De rallyrijders waren al wat eerder naar bed gegaan, omdat ze de focus en rust nodig hebben om zich op de rally te concentreren.
De dakar blijft een onvoorspelbare race. Zeker wat betreft het weer. Waar de dag aangenaam begon met een wolkendek en zelfs een klein zonnetje, kwam het water in de middag met bakken uit de hemel. De motoren en auto's zijn nog gewoon van start gegaan, maar voor de trucks kwam het bericht binnen dat de etappe helaas, wederom, gecanceld was. Kort daarna kwam het nieuws dat de trucks toch van start gingen, echter met een beperkte etappe. Dit maakte het enigszins goed. De proef was door de regen in het begin spiegelglad, waardoor en flink geglibberd en gegleden werd. Daarna wederom een groot gedeelte rally paden en een stuk fesh fesh.
Al met al de etappe gefinisht met een nette 23e plaats en momenteel op de 25e plaats overall. Prima gereden en gelukkig geen stukken.
Iets minder geluk had Maarten in de media auto. Aangekomen bij het tankstation werd er de verkeerde brandstof getankt en moest de tank zoveel mogelijk leeggezogen worden. Gelukkig bood het team van Riwald uitkomst met de juiste slang. Het duurde even, maar het was gelukt. Echter terwijl er in de regen als een beste geprobeerd werd zoveel mogelijk uit de tank te krijgen, kwam er een flinke onweersbui over die er voor zorgde dat de stroom van het tankstation plat lag en de pompen niet werkten. Op hoop van zegen een klein tankje diesel toegevoegd en een liter olie in de tank geschud. Vervolgens op pad gegaan naar een ander tankstation wat wel werkte. Gelukkig ging het goed en is de auto afgevuld met diesel en weer rijdende.
Eenmaal aangekomen in het bivaque was het drama. Het had zo hard geregend dat we ons als varkens in een modderpoel begaven. Rondlopen was haast niet te doen, laat staan sleutelen. Bovendien werden we opgeschrikt door bliksem die zo'n 100 meter naast ons insloeg. Best even schrikken. Een avond om snel te vergeten, hopelijk wordt het morgen beter.
Morgen begint de marathon etappe en maakt de rallycrew een rondje om San Salvador de Jujuy. Een route met veel zand en rotsen. Vervolgens moet de auto ingeleverd worden in het parque fermé en mag er niet meer gesleuteld worden. Dus mocht er toch gesleuteld moeten worden, moet dat gebeuren voordat er gefinisht wordt en tikt de rally tijd dus door. Het komt dus aan op betrouwbaarheid en behouden rijden. Want de dag erna moet er nog een etappe gereden worden zonder serviceteam. Daarnaast moeten de coureurs nog een uitdaging overleven: de hoogte, die op zo'n 3.500 meter zit. Een special met een lengte van 419 km en vervolgend nog 201 km verbinding om terug naar Jujuy te geraken. Totaal dus 620 km voor de boeg.
De service mannen vertrekken al vroeg naar Bolivia. Een intense rit, die naast intensief ook prachtig zou moeten zijn. Door flink veel bergpassen. Uiteindelijk is de bestemming Uyuni, maar die rit is, voor de heenweg althans, in 2 ritten gesplitst. Zo steken we dus de grens over en is de eindbestemming voor morgen Tarija. De dag erna zal er doorgereden moeten worden naar Uyuni. De terugweg wordt zo nog intenser, dan moeten die totaal aantal km's in 1 dag gereden worden.
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | etappe 3
Verslag
Het was een klamme nacht vannacht. Naast de aanwezigheid van duizenden insecten, torretjes, motten en ander krioelend gespuis was de luchtvochtigheid niet normaal hoog. Het zweet stond je al op de voorhoofd als je alleen al ademde. Na het douchen en afdrogen voelde je jezelf weer een natte handdoek. Het was dus een flinke klaagbaak op het bivaque over die "vervelende" beesten en dat "nare" weer. Ach een mens moet ergens lucht kwijt, nietwaar.Voor de rest hebben we weinig te klagen. We rijden onze eigen race, zijn tevreden met de huidige positie en kunnen vooral naar voren kijken. Dat rijdt een stuk fijner ipv continue achterom te moeten kijken.
De rallytrucks waren pas laat in het bivaque afgelopen nacht, door de lange rit. Dit zorgde ervoor dat de service mannen pas laat aan de gang konden. Nadat de trucks gecheckt en, waar nodig, gerepareerd waren werd er nog even nagetafeld en mannenpraat gehouden met veel gelach.
De rallyrijders waren al wat eerder naar bed gegaan, omdat ze de focus en rust nodig hebben om zich op de rally te concentreren.
De dakar blijft een onvoorspelbare race. Zeker wat betreft het weer. Waar de dag aangenaam begon met een wolkendek en zelfs een klein zonnetje, kwam het water in de middag met bakken uit de hemel. De motoren en auto's zijn nog gewoon van start gegaan, maar voor de trucks kwam het bericht binnen dat de etappe helaas, wederom, gecanceld was. Kort daarna kwam het nieuws dat de trucks toch van start gingen, echter met een beperkte etappe. Dit maakte het enigszins goed. De proef was door de regen in het begin spiegelglad, waardoor en flink geglibberd en gegleden werd. Daarna wederom een groot gedeelte rally paden en een stuk fesh fesh.
Al met al de etappe gefinisht met een nette 23e plaats en momenteel op de 25e plaats overall. Prima gereden en gelukkig geen stukken.
Iets minder geluk had Maarten in de media auto. Aangekomen bij het tankstation werd er de verkeerde brandstof getankt en moest de tank zoveel mogelijk leeggezogen worden. Gelukkig bood het team van Riwald uitkomst met de juiste slang. Het duurde even, maar het was gelukt. Echter terwijl er in de regen als een beste geprobeerd werd zoveel mogelijk uit de tank te krijgen, kwam er een flinke onweersbui over die er voor zorgde dat de stroom van het tankstation plat lag en de pompen niet werkten. Op hoop van zegen een klein tankje diesel toegevoegd en een liter olie in de tank geschud. Vervolgens op pad gegaan naar een ander tankstation wat wel werkte. Gelukkig ging het goed en is de auto afgevuld met diesel en weer rijdende.
Eenmaal aangekomen in het bivaque was het drama. Het had zo hard geregend dat we ons als varkens in een modderpoel begaven. Rondlopen was haast niet te doen, laat staan sleutelen. Bovendien werden we opgeschrikt door bliksem die zo'n 100 meter naast ons insloeg. Best even schrikken. Een avond om snel te vergeten, hopelijk wordt het morgen beter.
Morgen begint de marathon etappe en maakt de rallycrew een rondje om San Salvador de Jujuy. Een route met veel zand en rotsen. Vervolgens moet de auto ingeleverd worden in het parque fermé en mag er niet meer gesleuteld worden. Dus mocht er toch gesleuteld moeten worden, moet dat gebeuren voordat er gefinisht wordt en tikt de rally tijd dus door. Het komt dus aan op betrouwbaarheid en behouden rijden. Want de dag erna moet er nog een etappe gereden worden zonder serviceteam. Daarnaast moeten de coureurs nog een uitdaging overleven: de hoogte, die op zo'n 3.500 meter zit. Een special met een lengte van 419 km en vervolgend nog 201 km verbinding om terug naar Jujuy te geraken. Totaal dus 620 km voor de boeg.
De service mannen vertrekken al vroeg naar Bolivia. Een intense rit, die naast intensief ook prachtig zou moeten zijn. Door flink veel bergpassen. Uiteindelijk is de bestemming Uyuni, maar die rit is, voor de heenweg althans, in 2 ritten gesplitst. Zo steken we dus de grens over en is de eindbestemming voor morgen Tarija. De dag erna zal er doorgereden moeten worden naar Uyuni. De terugweg wordt zo nog intenser, dan moeten die totaal aantal km's in 1 dag gereden worden.
Terug naar het overzicht
dinsdag 5 januari 2016
Dinsdag staat de derde etappe van de Dakar Rally op het programma. Deze werd verreden tussen Termas de Rio Hondo en San Salvador de Jujuy. De route is 663 kilometer lang. In eerste instantie zou 314 kilometer worden gemeten, maar dat is ingekort naar 190 kilometer. De special stage bij de truck werd in eerste instantie afgelast vanwege hevige regenval maar ging alsnog door in verkorte vorm.
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | Etappe 3
SAN SALVADOR DE JUJUYDinsdag staat de derde etappe van de Dakar Rally op het programma. Deze werd verreden tussen Termas de Rio Hondo en San Salvador de Jujuy. De route is 663 kilometer lang. In eerste instantie zou 314 kilometer worden gemeten, maar dat is ingekort naar 190 kilometer. De special stage bij de truck werd in eerste instantie afgelast vanwege hevige regenval maar ging alsnog door in verkorte vorm.
Korte update
3e Etappe gereden.
Wij kregen berichten dat de 3e etappe afgelast zou zijn. Maar gelukkig is er toch nog een korte etappe gereden ondanks de gladheid en slechte paden. Voorlopig een 30e finish.Terug naar het overzicht