zondag 5 januari 2014
Verbinding: 629 km
special: 180 km
Veel stenen, veel snelheid, in de eerste etappe.
ROSARIO - De Argentijnse vrijdheidsstrijder Ernesto 'Che' Guevara was een groot liefhebber van motorrijden. Laat nou net de Dakar Rally in zijn geboorteplaats Rosario van start gaan. Een korte etappe om er in te komen, hoewel er inkomen bij Dakar vooral betekent dat er flink op gaspedaal wordt gestampt.
Het is vroeg opstaan vandaag. De race start op een stel smalle weggetjes die het nodige vraagt van de stuurmanskunsten. De wegen kennen veel losliggende stenen en bultjes waarover gesprongen moet worden.
Er zal op deze klassementsproef nog weinig gaten geslagen kunnen worden, maar belangrijk is het om bij te blijven. In de eerste etappes kan de rally nog niet gewonnen, maar wel verloren worden.
Met de verbindingswegen erbij hebben de deelnemers al meer dan 800 kilometer in de vingers zitten.
Snelle smalle paden met veel stof en stenen lagen voor de trucks, waarop toch hoge snelheden werden behaald. Aart heeft gelijk een mooi visitekaartje afgegeven, met een 25ste plaats tijdens deze etappe! En ook Maurik heeft zich direct goed in de picture gereden, door als "rookie" tijdens de 1ste etappe de 30ste plaats op te eisen.
Ton had lange tijd in de special een zeer snelle etappe en zou ook zeker een goede klassering gaan scoren. Op zo'n 12km voor het einde kwamen ze langszij Fried van de Laar, die met panne stond. Geen stroom meer op de truck. Team Dutch Desert Wings heeft uiteraard de helpende hand geboden en de truck van Fried weer aan de praat gekregen. Hierdoor is redelijk wat tijd verloren gegaan, en zijn zij deze etappe als 57ste geëindigd. Maar duidelijk is dat er meer, veel meer in gaat zitten in de komende stages!
Op 6 januari Stage 2 van San Luis naar San Juan….
Terug naar het overzicht
Stage 1
Stage 1: Rosario - San Luis
Verbinding: 629 km
special: 180 km
Veel stenen, veel snelheid, in de eerste etappe.
ROSARIO - De Argentijnse vrijdheidsstrijder Ernesto 'Che' Guevara was een groot liefhebber van motorrijden. Laat nou net de Dakar Rally in zijn geboorteplaats Rosario van start gaan. Een korte etappe om er in te komen, hoewel er inkomen bij Dakar vooral betekent dat er flink op gaspedaal wordt gestampt.
Het is vroeg opstaan vandaag. De race start op een stel smalle weggetjes die het nodige vraagt van de stuurmanskunsten. De wegen kennen veel losliggende stenen en bultjes waarover gesprongen moet worden.
Er zal op deze klassementsproef nog weinig gaten geslagen kunnen worden, maar belangrijk is het om bij te blijven. In de eerste etappes kan de rally nog niet gewonnen, maar wel verloren worden.
Met de verbindingswegen erbij hebben de deelnemers al meer dan 800 kilometer in de vingers zitten.
Korte update
25e plek
Hallo Aart is binnen op de 25e plek. Maurik is binnen op de 30e plek. Ton 57e. Alles is weer binnen.Verslag
De kop is er af. En wat voor kop. Direct een lange stage van meer dan 800km in totaal, waarvan "slechts" een Special van ruim 180km. Zware 180 kilometers zo laten de heren van de drie trucks duidelijk merken. Zwaar niet alleen omdat het de eerste etappe was, maar vooral ook vanwege het vele "stuiteren" op de harde ondergrond.Snelle smalle paden met veel stof en stenen lagen voor de trucks, waarop toch hoge snelheden werden behaald. Aart heeft gelijk een mooi visitekaartje afgegeven, met een 25ste plaats tijdens deze etappe! En ook Maurik heeft zich direct goed in de picture gereden, door als "rookie" tijdens de 1ste etappe de 30ste plaats op te eisen.
Ton had lange tijd in de special een zeer snelle etappe en zou ook zeker een goede klassering gaan scoren. Op zo'n 12km voor het einde kwamen ze langszij Fried van de Laar, die met panne stond. Geen stroom meer op de truck. Team Dutch Desert Wings heeft uiteraard de helpende hand geboden en de truck van Fried weer aan de praat gekregen. Hierdoor is redelijk wat tijd verloren gegaan, en zijn zij deze etappe als 57ste geëindigd. Maar duidelijk is dat er meer, veel meer in gaat zitten in de komende stages!
Op 6 januari Stage 2 van San Luis naar San Juan….
Terug naar het overzicht