zaterdag 5 januari 2013
verbindingsroute: 250km
special stage: 13km
De toon zetten...
De mini-special stage georganiseerd aan de rand van Pisco zal voornamelijk worden gebruikt om de rijders in te delen in categorieën op basis van hun niveau. De eerste fase zal niet zo sterk zijn als de drank die de regio bekend heeft gemaakt, maar de ansichtkaart van het landschap is bijzonder aantrekkelijk. Ondanks de wedstrijdspanning is er genoeg tijd om het landschap te bewonderen. Toch moeten de deelnemers zich, door geringe kilometers en ontspannen rijstijl, niet laten misleiden: de Dakar is echt begonnen.
We zijn erg tevreden!
Vanmorgen weer vroeg ons bed uit.. afscheid nemen van ons comfortabele hotel. Om 7.30u vertrokken we richting het bivak om met de servicetruck zo snel mogelijk richting het nieuwe bivak in Pisco te gaan. Wat je als ‘verse’ dakarist (waren we alle drie) ervaart is ongelooflijk. Direct vanaf het bivak, ’s-Ochtends om 8u notabene, staat er één lint van supporters langs de kant van de weg om (ook servicetrucks) met veel enthousiasme aan te moedigen. Vlak voor het startpodium moesten we een andere (assisentie-)route nemen, maar al snel waren beide verbindingsroutes weer gelijk. Zeker 100km(!) lang stonden er nagenoeg onafgebroken mensen langs de weg. Veel toeteren en zwaaien met een Peruaanse vlag maakte de mensen alleen maar gekker! Ongelooflijk. Alle viaducten, taluten en bermen stonden vol zwaaiende en roepende mensen.
Op enig moment moesten we tanken en daar kregen we, ietwat onwennig, echt het gevoel dat we popsterren waren. Mensen wilden steeds met ons op de foto, het liefst bij truck. Bizar! Wat een leuke en enthousiaste mensen hier!
Na 268km kwamen we bij het bivak. Dit is een vlak stuk zand omgeven door zandduinen. We zagen direct diverse trucks en jeeps vaststonden. We wisten dus dat we goed op moesten letten… Gelukkig vonden we redelijk snel een goede plek en hebben we snel alles opgebouwd. De Jeep kwam vrij snel na ons en heeft nog meegeholpen met het opzetten van de 13 tenten.
Alles stond goed en wel toen de racetrucks binnen kwamen. Ze moesten direct weer door omdat de 13km lange (of korte ;-) special hier aan het bivak begon.
Eindelijk van start
De mannen in de wedstrijdtrucks hebben vanmorgen lekker uit kunnen slapen. Met een starttijd van 12.27 en 12.31 moesten ze zich rond 12en melden bij het Parc Fermé. Daar aangekomen konden ze de trucks pakken en op weg naar het startpodium. ‘Het podium ging erg snel’, zegt Aart, ‘we hebben eigenlijk nauwelijks stil gestaan. Jammer. Wel zijn we nog geïnterviewd door RTL7 en de Organisatie’. Ook Egbert vond ‘het podium’ wat tegenvallen. ‘niet te vergelijken met de mensen die verderop langs de route stonden. Wat een enthousiasme!’ Een kleine kritische opmerking is er van Aart: ‘we hadden wéér te weinig tijd voor de verbinding. We hebben echt door moeten rijden en een paar keer –best asociaal- de file voorbij moeten rijden om onze starttijd te halen. Gelukkig deden we dat met zo’n 10 trucks tegelijk.’ Beiden vonden de verbinding wel weer een lange zit en erg trubbelig door het drukke verkeer.
De (korte) special ging erg goed. ‘Wat hebben wij lopen tobben vorig jaar’ roept Egbert en Carlo vult hem aan: ‘wat hebben die mannen een auto gebouwd!’ De stralende gezichten van de zes rijders spreekt boekdelen… ‘Vandaag zijn we in de special ieder onze eigen weg gegaan’, gaat Aart verder, ‘maar morgen hebben we afgesproken te proberen bij elkaar te blijven. Het ging goed vandaag met Egbert, dat geeft me een goed gevoel. Ik heb er veel vertrouwen in.’ Inmiddels is de uitslag bekend. Aart is 47e geworden en Egbert was hem net voor met een 41e plek. ‘Maar hij heeft het eerst bij ons af kunnen kijken!’ sluit Enrico af…
Terug naar het overzicht
Dag 1
Stage 1: Lima - Piscoverbindingsroute: 250km
special stage: 13km
De toon zetten...
De mini-special stage georganiseerd aan de rand van Pisco zal voornamelijk worden gebruikt om de rijders in te delen in categorieën op basis van hun niveau. De eerste fase zal niet zo sterk zijn als de drank die de regio bekend heeft gemaakt, maar de ansichtkaart van het landschap is bijzonder aantrekkelijk. Ondanks de wedstrijdspanning is er genoeg tijd om het landschap te bewonderen. Toch moeten de deelnemers zich, door geringe kilometers en ontspannen rijstijl, niet laten misleiden: de Dakar is echt begonnen.
Korte update
Tevreden
Vandaag is de Dakar eindelijk begonnen. Het is allemaal goed gegaan. Een rustige start van de dag, een flinke verbinding en als toetje een special van 13km met een paar stevige duinen.We zijn erg tevreden!
Verslag
Eindelijk gaat het beginnen…
AssistentieVanmorgen weer vroeg ons bed uit.. afscheid nemen van ons comfortabele hotel. Om 7.30u vertrokken we richting het bivak om met de servicetruck zo snel mogelijk richting het nieuwe bivak in Pisco te gaan. Wat je als ‘verse’ dakarist (waren we alle drie) ervaart is ongelooflijk. Direct vanaf het bivak, ’s-Ochtends om 8u notabene, staat er één lint van supporters langs de kant van de weg om (ook servicetrucks) met veel enthousiasme aan te moedigen. Vlak voor het startpodium moesten we een andere (assisentie-)route nemen, maar al snel waren beide verbindingsroutes weer gelijk. Zeker 100km(!) lang stonden er nagenoeg onafgebroken mensen langs de weg. Veel toeteren en zwaaien met een Peruaanse vlag maakte de mensen alleen maar gekker! Ongelooflijk. Alle viaducten, taluten en bermen stonden vol zwaaiende en roepende mensen.
Op enig moment moesten we tanken en daar kregen we, ietwat onwennig, echt het gevoel dat we popsterren waren. Mensen wilden steeds met ons op de foto, het liefst bij truck. Bizar! Wat een leuke en enthousiaste mensen hier!
Na 268km kwamen we bij het bivak. Dit is een vlak stuk zand omgeven door zandduinen. We zagen direct diverse trucks en jeeps vaststonden. We wisten dus dat we goed op moesten letten… Gelukkig vonden we redelijk snel een goede plek en hebben we snel alles opgebouwd. De Jeep kwam vrij snel na ons en heeft nog meegeholpen met het opzetten van de 13 tenten.
Alles stond goed en wel toen de racetrucks binnen kwamen. Ze moesten direct weer door omdat de 13km lange (of korte ;-) special hier aan het bivak begon.
Eindelijk van start
De mannen in de wedstrijdtrucks hebben vanmorgen lekker uit kunnen slapen. Met een starttijd van 12.27 en 12.31 moesten ze zich rond 12en melden bij het Parc Fermé. Daar aangekomen konden ze de trucks pakken en op weg naar het startpodium. ‘Het podium ging erg snel’, zegt Aart, ‘we hebben eigenlijk nauwelijks stil gestaan. Jammer. Wel zijn we nog geïnterviewd door RTL7 en de Organisatie’. Ook Egbert vond ‘het podium’ wat tegenvallen. ‘niet te vergelijken met de mensen die verderop langs de route stonden. Wat een enthousiasme!’ Een kleine kritische opmerking is er van Aart: ‘we hadden wéér te weinig tijd voor de verbinding. We hebben echt door moeten rijden en een paar keer –best asociaal- de file voorbij moeten rijden om onze starttijd te halen. Gelukkig deden we dat met zo’n 10 trucks tegelijk.’ Beiden vonden de verbinding wel weer een lange zit en erg trubbelig door het drukke verkeer.
De (korte) special ging erg goed. ‘Wat hebben wij lopen tobben vorig jaar’ roept Egbert en Carlo vult hem aan: ‘wat hebben die mannen een auto gebouwd!’ De stralende gezichten van de zes rijders spreekt boekdelen… ‘Vandaag zijn we in de special ieder onze eigen weg gegaan’, gaat Aart verder, ‘maar morgen hebben we afgesproken te proberen bij elkaar te blijven. Het ging goed vandaag met Egbert, dat geeft me een goed gevoel. Ik heb er veel vertrouwen in.’ Inmiddels is de uitslag bekend. Aart is 47e geworden en Egbert was hem net voor met een 41e plek. ‘Maar hij heeft het eerst bij ons af kunnen kijken!’ sluit Enrico af…
Terug naar het overzicht