donderdag 5 januari 2012
verbindingsroute: 246km
special stage: 177km
Elke categorie heeft zijn eigen Fiambalá
Tot vandaag is niemand ongevoelig gebleven voor de witte duinen van Fiambalá, waar tientallen motorrijders bleven steken in het zand tijdens hun eerste bezoek en welke ook de hoop van Carlos Sainz twee keer hebben doen vergaan, in 2009 en 2011.
Dit jaar is deze stage in tweeën gesplitst om zo een optimaal rijcomfort te bieden voor alle voertuigen. Voor motorrijders zullen tegenslagen eerder op het gebied van navigatie voorkomen dan door moeilijke obstakels. De chauffeurs zullen ook billenknijpend langs het smalle pad aan de rand van de berg rijden alvorens ze de duinen gaan tackelen.
De stage voor jeeps en trucks is helemaal anders en zal de chauffeurs verder de duinen in brengen.
Mede doordat wij ons verslag van woensdag pas op donderdagavond af konden werken, is dit verslag van donderdag ook vertraagd. Met de rustdag in zicht hopen wij de komende dagen weer in te lopen.
Gisteren was een relatief rustige dag. De rit ging van Chilecito naar Fiambala. In eerste instantie was een rit van 423 km gepland, een special van 177 km en een verbinding van 246 km. Omdat voor de auto’s en de vrachtwagens op een plaats het water te diep was is de special met 30 km ingekort. Derhalve 393 km te gaan.
Het terrein van vandaag werd met name gekenmerkt door veel duinen, hoge duinen, en een groot tussenstuk met wederom stenen.
De rit ging voorspoedig voor zowel Egbert als Aart.
Egbert eindigde als 59e, dus bij de beste helft, waardoor hij goede zaken deed voor het klassement. In het algemeen klassement staat hij nu 90e. Geen slechte prestatie als u bedenkt dat 173 auto’s afgelopen zondag aan de start verschenen. Maar dit is zoals al eerder aangegeven niet het belangrijkste, uitrijden is het doel.
Egbert en Carlo waren gezien hun snelle tijd al om half 5 binnen, voor de monteurs een verademing, het onderhoud kon in principe bij daglicht uitgevoerd worden.
Maar bij verder controle van de auto bleek dat de vooras aan het scheuren was, dus hier moest nog een extra strip op gelast worden, rond 22.00 uur was het onderhoud aan de jeep afgewerkt.
Aart, Gert-Jan en Michel hadden ook een goede dag. Zij rondde de special af op de 39e plaats. Hierdoor schoven zij in het algemeen klassement op naar de 38e of 39e plaats. Voor Eimbert Timermans, Peter van den Bosch, Marc Leeuw en Frans van Lankveld. Een uitstekende prestatie voor een debutant. De precieze stand is hier bij ons niet bekend. In Nederland is via de computer en de tv het klassement waarschijnlijk beter te volgen dan hier. Tot een uur of 10 ’s-avonds gaat dit wel, maar daarna wordt dit lastig omdat de organisatie de informatiestand dan opruimt en alvast verkast naar het volgende bivak.
De auto houdt zich erg tot op heden erg goed. Gisteren alleen opnieuw problemen met de dieseltank. Dit is weer opgelost.
Dus rond een uur of 10 waren wij klaar voor de volgende dag.
Dus een pilsje en op tijd naar bed dachten wij, maar het liep uiteindelijk toch weer anders. Toen wij goed en wel aan een glas bier zaten, melden het rallyteam De Leeuw zich bij ons in het bivak. Of wij stroom hadden om de rolkooi van hun auto te lassen, zij waren in de duinen op zijn kant gegaan. Natuurlijk kom maar onze kant op.
Deze auto van de Leeuw is de voormalige auto van Frits van Eerd die Aart nog mee gebouwd heeft. Dus Aart kende deze auto beter dan de monteurs en hierdoor heeft hij zelf de rolkooi weer gelast.
Tijdens deze laswerkzaamheden kwamen wij op het idee dat helpen prima is, maar hier moet wel voortaan een tegenprestatie tegenover staan.
Gelukkig hadden wij nog enkele stickers van Schoonesdakar en hun auto is hier dus nu ook van voorzien.
Uiteindelijk was het toch weer tegen enen voordat iedereen zijn bed gevonden.
In de loop van de avond werd bekend dat de special van vrijdag afgelast is. Voorbij de San Franciscopas in Chili heeft het gesneeuwd, er wordt gesproken over ruim een meter sneeuw. Wij kunnen het ons niet voorstellen want hier was het afgelopen week boven de 40 graden.
Deze San Franciscopas is een van de mooiste passen ter wereld en heeft een hoogte van ruim 4600 meter. Wij gaan het vandaag meemaken, ook weer een speciale ervaring.
Terug naar het overzicht
Dag 5
Stage 5: CHILECITO – FIAMBALÁverbindingsroute: 246km
special stage: 177km
Elke categorie heeft zijn eigen Fiambalá
Tot vandaag is niemand ongevoelig gebleven voor de witte duinen van Fiambalá, waar tientallen motorrijders bleven steken in het zand tijdens hun eerste bezoek en welke ook de hoop van Carlos Sainz twee keer hebben doen vergaan, in 2009 en 2011.
Dit jaar is deze stage in tweeën gesplitst om zo een optimaal rijcomfort te bieden voor alle voertuigen. Voor motorrijders zullen tegenslagen eerder op het gebied van navigatie voorkomen dan door moeilijke obstakels. De chauffeurs zullen ook billenknijpend langs het smalle pad aan de rand van de berg rijden alvorens ze de duinen gaan tackelen.
De stage voor jeeps en trucks is helemaal anders en zal de chauffeurs verder de duinen in brengen.
Korte update
Dag 5
Binnen dag 5 is gereden. Voorlopig 34e plaats in het dag klassement. Vandaag 4.17uur over gedaan en 1.43uur achter de Rooy geëindigdVerslag
Donderdag 5 Januari
Donderdag 5 januari 2012Mede doordat wij ons verslag van woensdag pas op donderdagavond af konden werken, is dit verslag van donderdag ook vertraagd. Met de rustdag in zicht hopen wij de komende dagen weer in te lopen.
Gisteren was een relatief rustige dag. De rit ging van Chilecito naar Fiambala. In eerste instantie was een rit van 423 km gepland, een special van 177 km en een verbinding van 246 km. Omdat voor de auto’s en de vrachtwagens op een plaats het water te diep was is de special met 30 km ingekort. Derhalve 393 km te gaan.
Het terrein van vandaag werd met name gekenmerkt door veel duinen, hoge duinen, en een groot tussenstuk met wederom stenen.
De rit ging voorspoedig voor zowel Egbert als Aart.
Egbert eindigde als 59e, dus bij de beste helft, waardoor hij goede zaken deed voor het klassement. In het algemeen klassement staat hij nu 90e. Geen slechte prestatie als u bedenkt dat 173 auto’s afgelopen zondag aan de start verschenen. Maar dit is zoals al eerder aangegeven niet het belangrijkste, uitrijden is het doel.
Egbert en Carlo waren gezien hun snelle tijd al om half 5 binnen, voor de monteurs een verademing, het onderhoud kon in principe bij daglicht uitgevoerd worden.
Maar bij verder controle van de auto bleek dat de vooras aan het scheuren was, dus hier moest nog een extra strip op gelast worden, rond 22.00 uur was het onderhoud aan de jeep afgewerkt.
Aart, Gert-Jan en Michel hadden ook een goede dag. Zij rondde de special af op de 39e plaats. Hierdoor schoven zij in het algemeen klassement op naar de 38e of 39e plaats. Voor Eimbert Timermans, Peter van den Bosch, Marc Leeuw en Frans van Lankveld. Een uitstekende prestatie voor een debutant. De precieze stand is hier bij ons niet bekend. In Nederland is via de computer en de tv het klassement waarschijnlijk beter te volgen dan hier. Tot een uur of 10 ’s-avonds gaat dit wel, maar daarna wordt dit lastig omdat de organisatie de informatiestand dan opruimt en alvast verkast naar het volgende bivak.
De auto houdt zich erg tot op heden erg goed. Gisteren alleen opnieuw problemen met de dieseltank. Dit is weer opgelost.
Dus rond een uur of 10 waren wij klaar voor de volgende dag.
Dus een pilsje en op tijd naar bed dachten wij, maar het liep uiteindelijk toch weer anders. Toen wij goed en wel aan een glas bier zaten, melden het rallyteam De Leeuw zich bij ons in het bivak. Of wij stroom hadden om de rolkooi van hun auto te lassen, zij waren in de duinen op zijn kant gegaan. Natuurlijk kom maar onze kant op.
Deze auto van de Leeuw is de voormalige auto van Frits van Eerd die Aart nog mee gebouwd heeft. Dus Aart kende deze auto beter dan de monteurs en hierdoor heeft hij zelf de rolkooi weer gelast.
Tijdens deze laswerkzaamheden kwamen wij op het idee dat helpen prima is, maar hier moet wel voortaan een tegenprestatie tegenover staan.
Gelukkig hadden wij nog enkele stickers van Schoonesdakar en hun auto is hier dus nu ook van voorzien.
Uiteindelijk was het toch weer tegen enen voordat iedereen zijn bed gevonden.
In de loop van de avond werd bekend dat de special van vrijdag afgelast is. Voorbij de San Franciscopas in Chili heeft het gesneeuwd, er wordt gesproken over ruim een meter sneeuw. Wij kunnen het ons niet voorstellen want hier was het afgelopen week boven de 40 graden.
Deze San Franciscopas is een van de mooiste passen ter wereld en heeft een hoogte van ruim 4600 meter. Wij gaan het vandaag meemaken, ook weer een speciale ervaring.
Terug naar het overzicht