woensdag 4 januari 2012
verbindingsroute: 424km
special stage: 326km
Waak voor overschatting
De meest ervaren rijders zijn in staat om te genieten van de opgedroogde rivieren die ze deze dag moeten oversteken.
Ze hebben ook tijd om de spectaculaire ravijnen van de provincie Rioja te bewonderen, maar het is voor hun eigen bestwil om uiterst waakzaam te blijven.
Niemand zal in staat zijn om een vast tempo vast te houden tijdens deze special stage. Of het nu de navigatiefouten zijn of de vele obstakels, deze dag is er veel gelegenheid om tijd te verliezen.
Het is zeer waarschijnlijk dat wanneer de rally Chilecito bereikt, er al een of twee deelnemers de race om de titel verloren hebben!
Dit bericht van uit Argentinië is wat later dan u van ons gewend bent. Dit komt door de trubelige dag die wij gisteren hadden. Dit bericht is dus op donderdag geschreven.
Woensdag 4 januari was weer een lange rit voor de teams. In totaliteit ongeveer 750 km. De eerste kleine 300 km waren verbindingskilometers, de daarop volgende 300 km was de special. Na het afronden van de special was er nog een verbindingstuk van ruim 150 km naar het bivak.
Dus het was weer een dag waarop het team waarschijnlijk niet voor de donker binnen zal zijn.
‘s-Morgens rond half 9 waren Egbert en Carlo met de Jeep van start gegaan. Een uurtje later Aart, Gert-Jan en Michel met de vrachtwagen.
Wij, als ondersteuning hadden een makkie dachten we. Er stond ruim 400 kilometer in het roadbook om in het volgende bivak te komen.Maar dat viel voor de servicetruck op het laatste moment toch nog wel iets tegen. Voor de trucks langer dan 10 meter was een omleidingroute ingesteld. De bergpas was niet geschikt voor dergelijke voertuigen. De wegen zijn in dit gedeelte van Argentinië dun gezaaid, dus Enrico, Mark en Lyndon, moesten een stukje om, ongeveer 200 km. In totaliteit hadden zij dus 650 km te overbruggen.
Bij toeval zagen wij onderweg, de servicejeep met Toine, Jean Paul, Wim en Hans, net voor de special de wedstrijdtruck bij een benzinepomp staan. Dus waren wij nog maar even gestopt om de mannen nogmaals succes te wensen.
Ook onze servicetruck stond bij deze benzinepomp. Iedereen van ons team stond hier, behalve de wedstrijdjeep. Deze waren al begonnen aan de special.
Bij het tanken bleek dat de dieseltank van Eimbert Timmermans lek was en hun servicetruck was nog onderweg. Geen enkel probleem want hier kwamk de Brabantse gemoedelijkheid meteen voor de dag. Nu werd de servicetruck van Schoonesdakar opgetrokken en met man en macht werd gewerkt om Eimbert in de wedstrijd te houden. Gelukkig is dit gelukt. Afgelopen nacht had het team X-dakar al een turbo geleend omdat zij er al de nodige problemen mee hadden gehad en zij waren door hun voorraad heen. Dit weekend worden er voor X-dakar en voor ons nieuwe turbo’s ingevlogen. Dus kosten noch moeite wordt gespaard om door te gaan.
Natuurlijk is er in de wedstrijd wel concurrentie, maar daarbuiten onder de Nederlandse deelnemers zeker niet, men probeert elkaar te helpen zodat zoveel mogelijk Nederlandse deelnemers de eindstrijd halen.
Rond 5 uur arriveerde de servicejeep op het bivak en tot onze grote verbazing was hier zelfs een zwembad. Het water was wellicht niet het schoonste, maar wie maalt daarom als je al enkele dagen temperaturen hebt van 40 graden en hoger.
Toen kwamen ook de eerste berichten binnen van de special. Het begin was voor Egbert niet zo goed verlopen, hij had een technische storing, die zij gelukkig zelf op hebben kunnen lossen. Maar hierdoor liepen zij wel een uur vertraging op. Bij CP1 zat Aart nog geen minuut achter Egbert. Zij hebben even contact gehad en hierdoor is Aart, ondanks het feit dat het terrein beter geschikt was voor hem en hij hierdoor sneller was, toch nog geruime tijd achter Egbert gebleven. Nadat bleek dat de technische storing definitief verholpen was, heeft Aart meer gas gegeven en is Egbert voorbij gegaan.
Aart kon hierdoor nog voor dat het donker werd de special afsluiten. Net voor de finish van de special heeft hij het Afraja team nog losgetrokken omdat zij vaststonden mede door een technisch probleem. De rest van de special is Aart achter Frans van Lankveld gebleven om er zeker van te zijn dat hij toch over de streep zou komen. Gelukkig voor Frans, 10 meter voor de finish viel hij stil en toen is zijn wagen door Schoonesdakar over de streep getrokken. Het technisch probleem was kapotte accu’s en een kapotte koppeling.
Nadat Frans van Lankveld over de streep was heeft Gert-Jan contact met ons gezocht en is onze servicejeep gaan rijden om assistentie te verlenen. Naar het punt waar Frans stilgevallen was een afstand van ongeveer 150 km. Maar omdat men niet over de bergpas mocht zou men dezelfde afstand die Enrico omgereden had, ook moeten afleggen om bij deze truck te komen, dus in totaliteit ongeveer 350 km.. Van de bergpas kwamen namelijk van de andere kant alle wedstrijddeelnemers naar beneden denderden.
Gelukkig was er halverwege contact en Frans van Lankveld was door andere deelnemers al op gang geholpen. Dus de servicejeep kon terug naar het bivak.
In de tussentijd was Aart met zijn andere teamleden al binnengekomen, dit was rond de klok van half 12. Daarna is de auto helemaal gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Dit viel allemaal wel mee, rond 2 uur was alles weer in orde[.
Ruim na half 1 kwamen Egbert en Carlo binnen. Behalve de pech in het eerste gedeelte hebben zij met name vertraging opgelopen in het laatste gedeelte. Dit was een erg moeilijk terrein en het was inmiddels donker. Over de laatste 5 kilometer hebben zij 2 uur gedaan. Egberts reactie na deze dag was dan ook: als ik zie hoe met name de trucks door het veld ploegen, dan is het mijn jeep maar behelpen.
De wedstrijddeelnemers zijn daarna snel naar bed gegaan omdat zij op donderdag weer vroeg moesten starten, Egbert rond kwart voor 8 en Aart rond half 9.
De overige teamleden hebben tot ongeveer 3 uur doorgewerkt om de auto’s weer helemaal in orde te hebben voor de route van vandaag. Intussen was Toine ook weer terug op het bivak van zijn rit naar Frans van Lankveld. Een pilsje en om half 4 naar bed, om 7 uur weer uit de veren voor een nieuwe dag.
Wij hopen dat ze vandaag zonder al te veel problemen doorkomen en mooi op tijd binnen zijn, zodat het onderhoud verricht kan worden en daarna een keer gezamenlijk kunnen gaan eten en op tijd naar bed.
Over het bivak kijkend naar de mensen en de wedstrijdauto’s dan is 15 dagen met vol geweld er op slopend. Bij verschillende andere Nederlandse teams, waaronder GINAF, Afraja, X-dakar, hebben al diverse mensen een of meer nachten moeten missen. Dus er wordt nu al uitgekeken naar de rustdag van zondag.
Als je hier zelf niet bent of niet bent geweest dan kun je, je niet voorstellen wat zich hier afspeelt. Dit is erg lastig te omschrijven, maar ik ga op de rustdag een poging wagen.
Tot zover woensdag, ondanks het feit dat wij als team geen echte problemen kende, is het toch een drukke dag geworden, met de nodige verrassingen.
.
Terug naar het overzicht
Dag 4
Stage 4: SAN JUAN – CHILECITOverbindingsroute: 424km
special stage: 326km
Waak voor overschatting
De meest ervaren rijders zijn in staat om te genieten van de opgedroogde rivieren die ze deze dag moeten oversteken.
Ze hebben ook tijd om de spectaculaire ravijnen van de provincie Rioja te bewonderen, maar het is voor hun eigen bestwil om uiterst waakzaam te blijven.
Niemand zal in staat zijn om een vast tempo vast te houden tijdens deze special stage. Of het nu de navigatiefouten zijn of de vele obstakels, deze dag is er veel gelegenheid om tijd te verliezen.
Het is zeer waarschijnlijk dat wanneer de rally Chilecito bereikt, er al een of twee deelnemers de race om de titel verloren hebben!
Korte update
Dag 4
Gelukkig weer binnen, via SMS vernomen. Met een vrachtje deze keer, Frans van Lankveld van het AFraJa team.Verslag
Michel van Herpen
Woensdag 4 januari 2012Dit bericht van uit Argentinië is wat later dan u van ons gewend bent. Dit komt door de trubelige dag die wij gisteren hadden. Dit bericht is dus op donderdag geschreven.
Woensdag 4 januari was weer een lange rit voor de teams. In totaliteit ongeveer 750 km. De eerste kleine 300 km waren verbindingskilometers, de daarop volgende 300 km was de special. Na het afronden van de special was er nog een verbindingstuk van ruim 150 km naar het bivak.
Dus het was weer een dag waarop het team waarschijnlijk niet voor de donker binnen zal zijn.
‘s-Morgens rond half 9 waren Egbert en Carlo met de Jeep van start gegaan. Een uurtje later Aart, Gert-Jan en Michel met de vrachtwagen.
Wij, als ondersteuning hadden een makkie dachten we. Er stond ruim 400 kilometer in het roadbook om in het volgende bivak te komen.Maar dat viel voor de servicetruck op het laatste moment toch nog wel iets tegen. Voor de trucks langer dan 10 meter was een omleidingroute ingesteld. De bergpas was niet geschikt voor dergelijke voertuigen. De wegen zijn in dit gedeelte van Argentinië dun gezaaid, dus Enrico, Mark en Lyndon, moesten een stukje om, ongeveer 200 km. In totaliteit hadden zij dus 650 km te overbruggen.
Bij toeval zagen wij onderweg, de servicejeep met Toine, Jean Paul, Wim en Hans, net voor de special de wedstrijdtruck bij een benzinepomp staan. Dus waren wij nog maar even gestopt om de mannen nogmaals succes te wensen.
Ook onze servicetruck stond bij deze benzinepomp. Iedereen van ons team stond hier, behalve de wedstrijdjeep. Deze waren al begonnen aan de special.
Bij het tanken bleek dat de dieseltank van Eimbert Timmermans lek was en hun servicetruck was nog onderweg. Geen enkel probleem want hier kwamk de Brabantse gemoedelijkheid meteen voor de dag. Nu werd de servicetruck van Schoonesdakar opgetrokken en met man en macht werd gewerkt om Eimbert in de wedstrijd te houden. Gelukkig is dit gelukt. Afgelopen nacht had het team X-dakar al een turbo geleend omdat zij er al de nodige problemen mee hadden gehad en zij waren door hun voorraad heen. Dit weekend worden er voor X-dakar en voor ons nieuwe turbo’s ingevlogen. Dus kosten noch moeite wordt gespaard om door te gaan.
Natuurlijk is er in de wedstrijd wel concurrentie, maar daarbuiten onder de Nederlandse deelnemers zeker niet, men probeert elkaar te helpen zodat zoveel mogelijk Nederlandse deelnemers de eindstrijd halen.
Rond 5 uur arriveerde de servicejeep op het bivak en tot onze grote verbazing was hier zelfs een zwembad. Het water was wellicht niet het schoonste, maar wie maalt daarom als je al enkele dagen temperaturen hebt van 40 graden en hoger.
Toen kwamen ook de eerste berichten binnen van de special. Het begin was voor Egbert niet zo goed verlopen, hij had een technische storing, die zij gelukkig zelf op hebben kunnen lossen. Maar hierdoor liepen zij wel een uur vertraging op. Bij CP1 zat Aart nog geen minuut achter Egbert. Zij hebben even contact gehad en hierdoor is Aart, ondanks het feit dat het terrein beter geschikt was voor hem en hij hierdoor sneller was, toch nog geruime tijd achter Egbert gebleven. Nadat bleek dat de technische storing definitief verholpen was, heeft Aart meer gas gegeven en is Egbert voorbij gegaan.
Aart kon hierdoor nog voor dat het donker werd de special afsluiten. Net voor de finish van de special heeft hij het Afraja team nog losgetrokken omdat zij vaststonden mede door een technisch probleem. De rest van de special is Aart achter Frans van Lankveld gebleven om er zeker van te zijn dat hij toch over de streep zou komen. Gelukkig voor Frans, 10 meter voor de finish viel hij stil en toen is zijn wagen door Schoonesdakar over de streep getrokken. Het technisch probleem was kapotte accu’s en een kapotte koppeling.
Nadat Frans van Lankveld over de streep was heeft Gert-Jan contact met ons gezocht en is onze servicejeep gaan rijden om assistentie te verlenen. Naar het punt waar Frans stilgevallen was een afstand van ongeveer 150 km. Maar omdat men niet over de bergpas mocht zou men dezelfde afstand die Enrico omgereden had, ook moeten afleggen om bij deze truck te komen, dus in totaliteit ongeveer 350 km.. Van de bergpas kwamen namelijk van de andere kant alle wedstrijddeelnemers naar beneden denderden.
Gelukkig was er halverwege contact en Frans van Lankveld was door andere deelnemers al op gang geholpen. Dus de servicejeep kon terug naar het bivak.
In de tussentijd was Aart met zijn andere teamleden al binnengekomen, dit was rond de klok van half 12. Daarna is de auto helemaal gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Dit viel allemaal wel mee, rond 2 uur was alles weer in orde[.
Ruim na half 1 kwamen Egbert en Carlo binnen. Behalve de pech in het eerste gedeelte hebben zij met name vertraging opgelopen in het laatste gedeelte. Dit was een erg moeilijk terrein en het was inmiddels donker. Over de laatste 5 kilometer hebben zij 2 uur gedaan. Egberts reactie na deze dag was dan ook: als ik zie hoe met name de trucks door het veld ploegen, dan is het mijn jeep maar behelpen.
De wedstrijddeelnemers zijn daarna snel naar bed gegaan omdat zij op donderdag weer vroeg moesten starten, Egbert rond kwart voor 8 en Aart rond half 9.
De overige teamleden hebben tot ongeveer 3 uur doorgewerkt om de auto’s weer helemaal in orde te hebben voor de route van vandaag. Intussen was Toine ook weer terug op het bivak van zijn rit naar Frans van Lankveld. Een pilsje en om half 4 naar bed, om 7 uur weer uit de veren voor een nieuwe dag.
Wij hopen dat ze vandaag zonder al te veel problemen doorkomen en mooi op tijd binnen zijn, zodat het onderhoud verricht kan worden en daarna een keer gezamenlijk kunnen gaan eten en op tijd naar bed.
Over het bivak kijkend naar de mensen en de wedstrijdauto’s dan is 15 dagen met vol geweld er op slopend. Bij verschillende andere Nederlandse teams, waaronder GINAF, Afraja, X-dakar, hebben al diverse mensen een of meer nachten moeten missen. Dus er wordt nu al uitgekeken naar de rustdag van zondag.
Als je hier zelf niet bent of niet bent geweest dan kun je, je niet voorstellen wat zich hier afspeelt. Dit is erg lastig te omschrijven, maar ik ga op de rustdag een poging wagen.
Tot zover woensdag, ondanks het feit dat wij als team geen echte problemen kende, is het toch een drukke dag geworden, met de nodige verrassingen.
.
Terug naar het overzicht