zaterdag 2 januari 2016
Oud gediende die een mooi avontuur tegemoet gaan. Bijvoorbeeld bij Ton van Genugten die zijn truck heeft verruild om bij Team de Rooy mee te rijden als snelle assistentie. Bij Maurik van den Heuvel, die zelf een hagelnieuwe Scania truck heeft gebouwd. Bij Eelco Bekker, die nu eindelijk Dakar gaat rijden, nadat het bij ons een aantal keer net niet gelukt was. Bij Sijbrandt Booij, die Eelco navigeert in de Toyota. En natuurlijk steun en toeverlaat Frank van Weerdenburg, die nu zelf plaats heeft genomen in een oude Schoones truck bij Vick Versteijnen om hem de weg te wijzen. Om met de woorden van Aart te spreken: "Dat maakt me trots!"
Des te harder kwam het nieuws aan dat we, na de podium ceremonie, niet de eerste meters van de rally konden proeven omdat de proloog afgelast was. Niet zozeer vanwege het aflassen daarvan, maar vooral vanwege de reden waarom. Het nieuws van het ongeluk, waarbij de Chinese Mini coureur Guo Meiling tegen een groep omstanders is gereden, is tragisch. Dit zorgt ervoor dat we wederom met onze neus op de feiten worden gedrukt. Vandaag werden we op deze manier helaas weer geconfronteerd met de intensheid die Dakar met zich mee kan brengen. Niet alleen wat betreft het gevaar van de rally, maar zeer zeker ook de recente gebeurtenissen die nog vers in het geheugen staan. Dit bewijst nogmaals dat focus en verstand zo ontzettend belangrijk is in een sport als deze. Voor alsnog is er nog geen uitsluitsel over de gevolgen van de crash, jegens de geraakte omstanders. De recente berichten zijn dat er in ieder geval geen overledenen zijn. We hopen ten zeerste dat dit zo blijft en wensen betrokkenen alle sterkte toe!
Zo stond vandaag de proloog en het podium op het programma. Tijdens de podiumceremonie worden alle voertuigen gepresenteerd aan de pers en het publiek. Toch leuk om te zien dat er zoveel mensen afkomen op het geweld van wat de voertuigen in hun mars hebben. Gezien de proloog geannuleerd was, vanwege het eerder genoemde ongeluk, betekend dit dat we tijdens de eerste etappe zullen starten volgens de startnummers. Schoonesdakar begint bij de trucks als 23e, met nummer 522. Al met al hebben we ons vandaag dus beperkt tot de verbindingsetappe, die 335 km lang was.
Morgen belooft een spannende en harde dag te worden, gezien er zo'n 30 trucks zijn die bij de eerste 10 willen zitten. Dat wordt dus best dringen de komen weken. Wij rijden vooral onze eigen race. De etappe van morgen gaat van Rosario naar Villa Carlos Paz. Een etappe met 258 km special stage en 404 km verbinding.
Terug naar het overzicht
Dakar 2016 | Proloog & Podium
Verslag
Ken je dat gevoel? Dat gevoel van spanning, dat gevoel wat je hebt voordat je eindelijk je eerste schooldag hebt, je op moet voor je rijbewijs of een belangrijke sollicitatie hebt. Je kunt eigenlijk niet wachten tot het gebeurd, strevend naar een moment van euforie. Dat moment, dat je in spanning wacht totdat het eindelijk gebeuren mag. Dat gevoel was vandaag merkbaar in het bivaque. Niet alleen bij ons eigen team, maar ook om ons heen.Oud gediende die een mooi avontuur tegemoet gaan. Bijvoorbeeld bij Ton van Genugten die zijn truck heeft verruild om bij Team de Rooy mee te rijden als snelle assistentie. Bij Maurik van den Heuvel, die zelf een hagelnieuwe Scania truck heeft gebouwd. Bij Eelco Bekker, die nu eindelijk Dakar gaat rijden, nadat het bij ons een aantal keer net niet gelukt was. Bij Sijbrandt Booij, die Eelco navigeert in de Toyota. En natuurlijk steun en toeverlaat Frank van Weerdenburg, die nu zelf plaats heeft genomen in een oude Schoones truck bij Vick Versteijnen om hem de weg te wijzen. Om met de woorden van Aart te spreken: "Dat maakt me trots!"
Des te harder kwam het nieuws aan dat we, na de podium ceremonie, niet de eerste meters van de rally konden proeven omdat de proloog afgelast was. Niet zozeer vanwege het aflassen daarvan, maar vooral vanwege de reden waarom. Het nieuws van het ongeluk, waarbij de Chinese Mini coureur Guo Meiling tegen een groep omstanders is gereden, is tragisch. Dit zorgt ervoor dat we wederom met onze neus op de feiten worden gedrukt. Vandaag werden we op deze manier helaas weer geconfronteerd met de intensheid die Dakar met zich mee kan brengen. Niet alleen wat betreft het gevaar van de rally, maar zeer zeker ook de recente gebeurtenissen die nog vers in het geheugen staan. Dit bewijst nogmaals dat focus en verstand zo ontzettend belangrijk is in een sport als deze. Voor alsnog is er nog geen uitsluitsel over de gevolgen van de crash, jegens de geraakte omstanders. De recente berichten zijn dat er in ieder geval geen overledenen zijn. We hopen ten zeerste dat dit zo blijft en wensen betrokkenen alle sterkte toe!
Zo stond vandaag de proloog en het podium op het programma. Tijdens de podiumceremonie worden alle voertuigen gepresenteerd aan de pers en het publiek. Toch leuk om te zien dat er zoveel mensen afkomen op het geweld van wat de voertuigen in hun mars hebben. Gezien de proloog geannuleerd was, vanwege het eerder genoemde ongeluk, betekend dit dat we tijdens de eerste etappe zullen starten volgens de startnummers. Schoonesdakar begint bij de trucks als 23e, met nummer 522. Al met al hebben we ons vandaag dus beperkt tot de verbindingsetappe, die 335 km lang was.
Morgen belooft een spannende en harde dag te worden, gezien er zo'n 30 trucks zijn die bij de eerste 10 willen zitten. Dat wordt dus best dringen de komen weken. Wij rijden vooral onze eigen race. De etappe van morgen gaat van Rosario naar Villa Carlos Paz. Een etappe met 258 km special stage en 404 km verbinding.
Terug naar het overzicht