maandag 2 januari 2012
verbindingsroute: 487km
special stage: 295km
De grijze duinen van Nihuil
De deelnemers zullen vroeg op moeten staan en hebben een lange weg te gaan voor de start van de special stage.
Het tempo dat de chauffeurs moeten hebben op het eerste zeer snelle deel zal ervoor zorgen dat ze meteen uiterst geconcentreerd zijn. Na de grote, snelle bochten op vaste grond zorgt een decor van duinen ervoor dat de vooruitgang aanzienlijk zal worden vertraagd.
Het grijs-gekleurde zand in Nihuil getuigd van intense vulkanische activiteit van duizenden jaren geleden.
Dag 2 goed verlopen, tank is lek gereden maar verder geen of weinig problemen gehad.
Overall klassement 48e vandaag.
Gisteren melden wij dat de DAKAR 2012 echt begonnen is. Na de proef die gisteren door zowel Aart als Egbert naar verwachting gereden is vandaag de eerste monsterrit. Een verbinding van ongeveer 500 km en een special van een ongeveer 300 km. Dus in totaal een kleine 800 km.
De rit van vandaag was als volgt opgebouwd: verbinding van een 400 km, special van een kleine 300 km en daarna nog een verbinding van iets minder dan 100 km.
Dus een flinke rit met daarin een lang stuk zwarte duinen. Deze zwarte duinen zaten op het eind, dus het was hopen dat dit stuk niet meer in de donker afgelegd hoefde te worden.
Egbert en Carlo hebben deze rit goed doorstaan. Zij zijn net voordat het donker werd binnengekomen. Onderweg hebben zij 2 keer problemen gehad met de banden, hierdoor moest er tot 2 keer toe een wiel vervangen worden. Zonde van de tijd natuurlijk, maar als het niet erger wordt dan tekenen zij ervoor.
De duinen waren een ware hel, zwarte duinen van wel 200 meter hoog, Egbert had dergelijke duinen nog nooit gereden en het is dan op zich al een overwinning als je deze rit kunt voltooien zonder al te veel problemen. Dat was tenminste hun gedachte
Maar wat schetst onze en hun verbazing, zij hebben vandaag voor het klassement heel goede zaken gedaan. Gestart als 143e, gefinisht als 79e. Dit is tenminste de tussenstand die op dit moment gegeven wordt.
Al eerder hebben wij aangegeven dat de belangstelling van het publiek enorm is. Dit is vandaag ook weer gebleken, zelfs in de duinen staan volop mensen. Afgelopen nacht hebben duizenden mensen in de duinen overnacht om maar niets van dit spektakel te missen. Het is te hopen dat dit publiek voor de donker uit de duinen vertrokken, anders is er een te grote kans op ongelukken en dat wil niemand hier.
Het is nu 11 uur ’s-avonds en zojuist meldt Gert-Jan via de telefoon dat zij de special afgerond hebben. Ondanks het feit dat het inmiddels aardedonker is in de duinen, is het hun toch gelukt.. Helaas zijn zij er niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Maar binnenkomen is in eerste instantie het belangrijkst, de opgelopen schade, in ieder geval een lekke dieseltank en een afgebroken spiegelsteun, zal over een uurtje als zij in het bivak arriveren onder de bezielende leiding van Lyndon gerepareerd gaan worden. Zij zijn nu al de onderdelen voor de reparatie bij elkaar aan het zoeken. Dus dit moet gaan lukken.
Terug naar het overzicht
Dag 2
Stage 2: SANTA ROSA DE LA PAMPA – SAN RAFAELverbindingsroute: 487km
special stage: 295km
De grijze duinen van Nihuil
De deelnemers zullen vroeg op moeten staan en hebben een lange weg te gaan voor de start van de special stage.
Het tempo dat de chauffeurs moeten hebben op het eerste zeer snelle deel zal ervoor zorgen dat ze meteen uiterst geconcentreerd zijn. Na de grote, snelle bochten op vaste grond zorgt een decor van duinen ervoor dat de vooruitgang aanzienlijk zal worden vertraagd.
Het grijs-gekleurde zand in Nihuil getuigd van intense vulkanische activiteit van duizenden jaren geleden.
Korte update
Duinen in de nacht
De duinen bij nacht is een ervaring, om dan zelf achter het stuur te zitten is helemaal te gek!Dag 2 goed verlopen, tank is lek gereden maar verder geen of weinig problemen gehad.
Overall klassement 48e vandaag.
Verslag
maandag 2 Januari
Maandag 2 januari 2012Gisteren melden wij dat de DAKAR 2012 echt begonnen is. Na de proef die gisteren door zowel Aart als Egbert naar verwachting gereden is vandaag de eerste monsterrit. Een verbinding van ongeveer 500 km en een special van een ongeveer 300 km. Dus in totaal een kleine 800 km.
De rit van vandaag was als volgt opgebouwd: verbinding van een 400 km, special van een kleine 300 km en daarna nog een verbinding van iets minder dan 100 km.
Dus een flinke rit met daarin een lang stuk zwarte duinen. Deze zwarte duinen zaten op het eind, dus het was hopen dat dit stuk niet meer in de donker afgelegd hoefde te worden.
Egbert en Carlo hebben deze rit goed doorstaan. Zij zijn net voordat het donker werd binnengekomen. Onderweg hebben zij 2 keer problemen gehad met de banden, hierdoor moest er tot 2 keer toe een wiel vervangen worden. Zonde van de tijd natuurlijk, maar als het niet erger wordt dan tekenen zij ervoor.
De duinen waren een ware hel, zwarte duinen van wel 200 meter hoog, Egbert had dergelijke duinen nog nooit gereden en het is dan op zich al een overwinning als je deze rit kunt voltooien zonder al te veel problemen. Dat was tenminste hun gedachte
Maar wat schetst onze en hun verbazing, zij hebben vandaag voor het klassement heel goede zaken gedaan. Gestart als 143e, gefinisht als 79e. Dit is tenminste de tussenstand die op dit moment gegeven wordt.
Al eerder hebben wij aangegeven dat de belangstelling van het publiek enorm is. Dit is vandaag ook weer gebleken, zelfs in de duinen staan volop mensen. Afgelopen nacht hebben duizenden mensen in de duinen overnacht om maar niets van dit spektakel te missen. Het is te hopen dat dit publiek voor de donker uit de duinen vertrokken, anders is er een te grote kans op ongelukken en dat wil niemand hier.
Het is nu 11 uur ’s-avonds en zojuist meldt Gert-Jan via de telefoon dat zij de special afgerond hebben. Ondanks het feit dat het inmiddels aardedonker is in de duinen, is het hun toch gelukt.. Helaas zijn zij er niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Maar binnenkomen is in eerste instantie het belangrijkst, de opgelopen schade, in ieder geval een lekke dieseltank en een afgebroken spiegelsteun, zal over een uurtje als zij in het bivak arriveren onder de bezielende leiding van Lyndon gerepareerd gaan worden. Zij zijn nu al de onderdelen voor de reparatie bij elkaar aan het zoeken. Dus dit moet gaan lukken.
Terug naar het overzicht