zondag 1 januari 2012
verbinding: 763 km
Special stage: 57 km
Voor de korte warming-up special stage, rijden ze langs de kust, waar de kleine duinen moeten worden bedwongen. In deze eenvoudige oefening, zal de snelste tijd voor de de eerste winnaar zorgen en dat bepaalt de positie voor de start van dag 2.
Na deze uitdaging, zal er een lange liaison sectie worden gereden naar Santa Rosa de la Pampa.
De positie is nog niet bekend maar ze hebben geen stukken gehad lekker gereden, nu nog 600km. verbinding rijden. Nog een lange rit te gaan.
Overall klassement 65e plaats.
Egbert en Carlo, DUTCHDESERTWINGS hebben de proef voltooid. De 1e proef is redelijk goed verlopen, alleen hebben zij ruim een half uur verloren i.v.m. problemen met de startmotor. Deze is aan gort. Gelukkig waren er lokale die bereidt waren om de auto aan te trekken. Kosten: 1 pet. Vanavond wordt de startmotor vervangen. Rond 22.00 uur zijn zij op het bivak gearriveerd.
Eerst eten, want sinds vanmorgen 08.00 uur hebben wij niets meer gehad en daarna sleutelen. Het zal wel een uur of 1 worden voordat de werkzaamheden afgerond zijn en dan is het meteen naar bed, want morgen moeten zij om 08.23 uur weer starten.
In het eindklassement zijn zij geëindigd op de 143 plaats, Egbert is gestart op de 144 plaats van de 167 auto’s. Dus ondanks het technisch gebrek toch nog een plaats opgeschoven in het klassement.
Aart en zijn makkers, Schoonesdakar, hebben de proef inmiddels ook voltooid, deze is goed verlopen. Zij zijn als 65e geëindigd. Gestart als 68e, dus 3 plaatsen opgeschoven in het klassement Op dit moment zijn ze nog niet binnen, dus nadere details over hun eerste echte wedstrijddag in de Dakar kan ik nog niet melden. Ze worden rond 24.00 uur binnenverwacht. Eten, onderhoud aan de auto en rond 2.00 uur gaan slapen zal het worden, want morgen is het weer een volle dag, start om 9.39 uur.
Behalve dit zijn er nog wel enkele andere bijzonderheden te melden.
Nasser Al Attiya, de winnaar van Dakar 2011, heeft problemen gehad in de 1e wedstrijddag, hij is door Robbie Gordon bij de 1e proef al op sleeptouw genomen. Tim Coronel met een Buggy in de wedstrijd heeft zijn koppeling al kapot. Voor Alfie Cox, met een Volvo, is het drama nog groter, hij is uitgevallen, zijn auto is uitgebrand.
Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, er gebeuren ook heel mooie dingen. In het vrachtwagenklassement nemen de Nederlanders de koppositie in. Het VEKA-team heeft met Michel van de Brink van het VEKA-team heeft de 1e proef gewonnen en onze buren in het bivak, team de Rooij, heeft met Gerard de 2e plek in handen.
Behalve dat wij een 800 km gereisd hebben vandaag is het weer ook veranderd. Afgelopen dagen was het rond de 25 graden, verder landinwaarts is de temperatuur opgelopen tot een kleine 40 graden. Nu ik dit zit te schrijven, half 12, is het altijd nog een dikke 20 graden. Je kunt het slechter treffen.
Tot slot nog een andere bijzonderheid die wij vandaag ontdekten en dat is dat wij zeker 20 tot 25 kilometer op een weg gereden hebben die op 0 graden ligt. Dus deze loopt over deze afstand precies naar het noorden.
Tot zover nieuwjaarsdag, morgen meer.
Terug naar het overzicht
Dag 1
stage 1: Mar del Plata - Santa Rosa de la PampaLiaisonverbinding: 763 km
Special stage: 57 km
Voor de korte warming-up special stage, rijden ze langs de kust, waar de kleine duinen moeten worden bedwongen. In deze eenvoudige oefening, zal de snelste tijd voor de de eerste winnaar zorgen en dat bepaalt de positie voor de start van dag 2.
Na deze uitdaging, zal er een lange liaison sectie worden gereden naar Santa Rosa de la Pampa.
Korte update
1ste etappe is klaar.
Een telefoontje van Gert Jan maakt ons erg blij. Ze hebben de 1ste Special Stage erop zitten en goed gereden.De positie is nog niet bekend maar ze hebben geen stukken gehad lekker gereden, nu nog 600km. verbinding rijden. Nog een lange rit te gaan.
Overall klassement 65e plaats.
Verslag
Zondag 1 Januari
Zondag 1 januari 2012Egbert en Carlo, DUTCHDESERTWINGS hebben de proef voltooid. De 1e proef is redelijk goed verlopen, alleen hebben zij ruim een half uur verloren i.v.m. problemen met de startmotor. Deze is aan gort. Gelukkig waren er lokale die bereidt waren om de auto aan te trekken. Kosten: 1 pet. Vanavond wordt de startmotor vervangen. Rond 22.00 uur zijn zij op het bivak gearriveerd.
Eerst eten, want sinds vanmorgen 08.00 uur hebben wij niets meer gehad en daarna sleutelen. Het zal wel een uur of 1 worden voordat de werkzaamheden afgerond zijn en dan is het meteen naar bed, want morgen moeten zij om 08.23 uur weer starten.
In het eindklassement zijn zij geëindigd op de 143 plaats, Egbert is gestart op de 144 plaats van de 167 auto’s. Dus ondanks het technisch gebrek toch nog een plaats opgeschoven in het klassement.
Aart en zijn makkers, Schoonesdakar, hebben de proef inmiddels ook voltooid, deze is goed verlopen. Zij zijn als 65e geëindigd. Gestart als 68e, dus 3 plaatsen opgeschoven in het klassement Op dit moment zijn ze nog niet binnen, dus nadere details over hun eerste echte wedstrijddag in de Dakar kan ik nog niet melden. Ze worden rond 24.00 uur binnenverwacht. Eten, onderhoud aan de auto en rond 2.00 uur gaan slapen zal het worden, want morgen is het weer een volle dag, start om 9.39 uur.
Behalve dit zijn er nog wel enkele andere bijzonderheden te melden.
Nasser Al Attiya, de winnaar van Dakar 2011, heeft problemen gehad in de 1e wedstrijddag, hij is door Robbie Gordon bij de 1e proef al op sleeptouw genomen. Tim Coronel met een Buggy in de wedstrijd heeft zijn koppeling al kapot. Voor Alfie Cox, met een Volvo, is het drama nog groter, hij is uitgevallen, zijn auto is uitgebrand.
Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, er gebeuren ook heel mooie dingen. In het vrachtwagenklassement nemen de Nederlanders de koppositie in. Het VEKA-team heeft met Michel van de Brink van het VEKA-team heeft de 1e proef gewonnen en onze buren in het bivak, team de Rooij, heeft met Gerard de 2e plek in handen.
Behalve dat wij een 800 km gereisd hebben vandaag is het weer ook veranderd. Afgelopen dagen was het rond de 25 graden, verder landinwaarts is de temperatuur opgelopen tot een kleine 40 graden. Nu ik dit zit te schrijven, half 12, is het altijd nog een dikke 20 graden. Je kunt het slechter treffen.
Tot slot nog een andere bijzonderheid die wij vandaag ontdekten en dat is dat wij zeker 20 tot 25 kilometer op een weg gereden hebben die op 0 graden ligt. Dus deze loopt over deze afstand precies naar het noorden.
Tot zover nieuwjaarsdag, morgen meer.
Terug naar het overzicht